Мащабен национален контрапротест на 4 юли с искане законът за създаването на Българска автомобилна камара да се върне за разглеждане от Народното събрание, ще организират професионалните организациите в автомобилния бизнес. Това обявиха на пресконференция днес ръководителите на Съюза на международните превозвачи (СМП), Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ).

Малкото протестиращи днес фирми са обединени от лобистки интереси и извършват уникална манипулация и безпрецедентен рекет, обяви Васил Пиронков от Национално сдружение на автобусните превозвачи.

Представителите на водещи браншови сдружения в транспортния сектор и най-голямата работодателска организация в страната КРИБ категорично застанаха зад обединение на бранша в Камара. Мотивът им е, че чрез създаване на независим компетентен орган, който да гарантира надеждността на превозвачите и спазването на минимални стандарти от фирмите в сферата на транспорта, ще стане възможно обединение на автомобилния бранш.

Против такова обединение и като цяло против проекта за Закон за Българска автомобилна камара се обявиха автобусни превозвачи. Те смятат, че ако проектът стане закон ще се промени начинът, по който се издават лицензите, ще има членски внос, повече административни тежести и браншът ще работи по-трудно.

След като паркираха десетки автобуси на жълтите павета премиерът Бойко Борисов усмири страстите, като обеща проектът, подготвен от ГЕРБ, да бъде изтеглен.

"Повод за обединението в защита на проектозакона за Българска автомобилна камара са опитите на няколко сдружения с малка членска маса да легитимират целия бранш и да бойкотират обсъждането на проектозакона чрез изкуствени протести и манипулации на общественото мнение, чиято цел е натиск върху проект, който тепърва предстои да се обсъжда", коментира Илиян Филипов, председател на БАСАТ, цитиран от БТА.

По данни към 15 юни т.г. в България са лицензирани 1446 фирми за автобусни превози, а в различни браншови сдружения членуват не повече от една десета или около 128 фирми, уточни той. Твърдението, че почти 100 процента от автобусния бранш са срещу проектозакона е манипулация на общественото мнение, посочи Филипов.

Според Филипов протестиращите фирми, които по думите му са четири, се притесняват от саморегулация в бизнеса, защото това означава правила в бранша. Като пряк ефект от ситуацията той вижда опити за разпалване на политически разногласия и партийни битки, на които става залог най-работещият сектор в българската икономика.

Ангел Траков, председател на УС на СМП, също каза, че проектозаконът за Българска автомобилна камара е единственият начин браншът да бъде истински обединен и силен и се обяви за конструктивни разговори и дебати по него. СМП ще внесе в транспортната комисия на НС предложения за промяна на текстове, с идеята да бъдат приемливи за всички.

Ще предложим в състава на обединената Камара да работят две специализирани секции - съответно "Автомобилен транспорт" и "Автобусен транспорт", каза още Траков.

Други конкретни предложения на сдружението са да отпадне задължителното членство, лицензионните процедури да са еднозначно в правомощията на държавата, а Камарата да е органът, който представлява бранша при промени на лицензионните режими и условия, в защита на общите интереси.

Траков обяви за неверни твърденията, че малките фирми ще са потърпевши и дискриминирани от големите. Всяка камара се учредява на общо събрание на всички учредители, които още не са членове. Няма малки и големи фирми. При създаването на Камарата всеки има право на един глас, независимо колко голяма фирма ръководи, посочи той.

Сдруженията в защита на Камарата са категорични, че няма да позволят на малцина протестиращи фирми да провалят проект за обединение, който се обсъжда от няколко години. Всички автобуси и камиони на подкрепящите сдруженията ще се движат с надпис "ЗА КАМАРАТА", съобщи Илиян Филипов.

В подкрепа на инициативата се обявяват и Българската асоциация на пострадалите от катастрофи, представителката на сдружение "Автобусен транспорт за Ямбол" Нейка Мирчева и др.