Същото заяви пред "Класа" и изпълнителният директор на „БулИнс“ Стоян Проданов.

По думите му, официална статистика няма, но по наблюдения около половината от всички измами са свързани с лизингови автомобили. Проблемът бил нормален във време на криза, тъй като клиентите усетили най-силно проблемите с обслужването на дълговете през 2010 г., а тази година тенденцията ще продължи.
Ясно е, че при подобна форма на поет дълг длъжниците ще търсят решение и понякога то не е законосъобразно, коментира Проданов.

През 2009 г. около 35-40% от кражбите на автомобили бяха инсценирани, като ръстът спрямо 2008 г. бе 5-10%, а през миналата 2010-а той се е ускорил до 10-15%, отчитат от бранша.
„Схема номер 1 – клиентът не може да си плаща лизинга, платил е много, има опасност при ниските цени на колите сега, ако върне колата на лизинговата компания, тя да я оцени твърде евтино. Този клиент предпочита да даде ключа на някоя мутра, да обяви колата за изчезнала, а застрахователят да плати на лизинговата компания. Той пък си е прибрал част от парите, като е предоставил колата на някой, който да я продаде“, разказа Асен Христов.

Според изпълнителния директор на “БулИнс” част от измамите са инсценирани пътнотранспортни произшествия, подмяна на скъпо струващи части с дефектни и впоследствие възстановяване на първоначалното състояние. Друга ползвана схема е свързана с камионите на лизинг, които се обявяват за откраднати в страни със слаборазвита административна и законодателна система, като Ирак или Украйна.

Най-честите канали за крадени автомобили са също бившите социалистически републики, Русия, Албания и Косово, потвърдиха и от други застрахователни дружества. Неслучайно някои от компаниите отказват да покриват риска "Кражба", например за Албания. Има и нови схеми, но се ползват и вече познати методи, като най-честите са свързани с инсцениране на кражба на колите, особено за скъпите, умишлено осъществяване на тотални щети или регистрация на луксозни автомобили като товарни.

В първия случай клиентът обявява за краден автомобила и след това претендира за застрахователно обезщетение, като се прилагат всички необходими документи, които не е никак трудно да бъдат набавени по каналния ред.
Подобно на кражбите е положението с умишленото осъществяване на тотални щети (тотална щета е повреда по МПС, чийто ремонт надхвърля 70-80% от застрахователната стойност) посредством палеж, нарочно причинена катастрофа, повреда по двигателя и т.н., разказаха пред „Класа“ експерти.

След като се причини тоталната щета, се претендира от застрахователя изплащане на пълната стойност на МПС, което много често е застраховано на значително по-висока сума в сравнение с реалната.
Други схеми текат по линията на имуществото, заложено през банката или чрез прехвърлянето на неофициален дълг от черното тото към лизинговата компания, разкри още Асен Христов.