През юни 2010 г. "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА) е отменила ограниченията, с което е отпаднала необходимостта от провеждане на процедура по подбор на летищни оператори на "Летище София", съобщиха от МТИТС, на което се позова он лайн изданието на "Дневник".

Повод за изявлението на ведомството е започнатата от Европейския съюз, наказателна процедура срещу България за налаганите от столичния аеропорт ограничителни условия за наземно обслужване.

Забележката за наличие на монопол е свързана с предоставянето на услугата по зареждане на въздухоплавателни средства с гориво, обясняват от транспортното ведомство.
"Следва да се отбележи, че към настоящият момент "Летище София" ЕАД не е единственото дружество, което е лицензирано за извършване на дейности по зареждане на въздухоплавателните средства с горива и масла", допълват от министерството.

През 2010 г. са били предприети действия по преразглеждане на условията за осъществяване на дейности по наземно обслужване на летище София. Извършено е оптимизиране на инфраструктурата и технологиите за извършване на дейностите, в резултат на което със заповед на главния директор бяха отменени ограниченията на летището.
"Тъй като към момента на Летище София не съществуват ограничения за извършване на този вид дейност, са налице условия за конкуренция между доставчиците на този вид услуга", пише в съобщението на транспортното министерство.

По отношение на твърдението за налагане на прекомерни условия за одобрение на доставчиците на услуги трябва да се посочи, че само в рамките на настоящата календарна година са издадени общо 21 лиценза на три дружества, различни от "Летище София" ЕАД за извършване на 8 вида дейности на летището в София, обяснават от транспортното министерство.

От 2007 г. до този момент са издадени общо над 80 броя лицензи на различни кандидати, показват данните на ГВА. Видно от тази статистика, лицензионните условия, предвидени в законодателството на България не са прекомерно завишени. Следва да се има предвид, че поставянето на изисквания към лицата, извършващи този вид дейност, е продиктувано от необходимостта от осигуряване на необходимите равнища на безопасност на полетите и сигурност на гражданските летища, имайки предвид и факта, че България е външна граница на ЕС, обясниха от транспортното министерство.

"Летище София" е извършило договаряне за ползване на офиси и площи. Поради разлики в характера на собствеността са се създали съмнения за неосигуряване на достатъчно еднакъв достъп на различните доставчици на услуги. В тази връзка е инициирана промяна в характера на собствеността, така че цялата инфраструктура на летището да придобие статут на публична държавна собственост.