Кръстев: Не станах министър на транспорта, а на железниците
Има шанс БДЖ да изплува финансово, като единият вариант е съгласуван донякъде с ЕК за продажбата на “Товарни превози“, самоучастие в преструктурирането на железниците и рефинансиране на дълга. Другият вариант е свързан със Световната банка, обяви служебният министър на транспорта Кристиан Кръстев.
Бившият транспортен министър Ивайло Московски обяви преди месец, че без продажбата на БДЖ "Товарни превози" няма как да бъдат покрити част от задълженията към кредиторите и те ще си вземат заложените обезпечения.
"Не станах министър на транспорта, а министър на железниците. Колегите ми казаха: приеми го това като факт, не се бори с това, а работи по въпроса", пошегува се служебният министър.
Според него железниците са основният проблем, но не бива да се загърбват и проблемите в пощите. Работя паралелно и в двата сектора, добави той.
"Вследствие на усилена комуникация с кредиторите успяхме да организираме среща с облигационерите, трите големи кредитори на БДЖ. Мисля, че се разбрахме по всички основни въпроси. Предложили сме замяна на конкретни обезпечения по първия облигационен заем, мерки за създаване на експертен съвет на кредиторите към БДЖ, както и да даваме детайлна всекидневна информация за състоянието на БДЖ. Всеки момент в разговора съм уверявал всички, че аз се събуждам и си лягам с темата железници", обясни Кръстев.
Той подчерта, че няма кредитор, който да обяви във фалит дружество, освен ако то не е във фаза, в която е невъзможно вече да съществува.
"Ако обяви дружеството във фалит, нито един от кредиторите няма да бъде обезпечен напълно", коментира транспортният министър.
За приватизацията на БДЖ "Товарни превози" заяви, че няма информация румънският кандидат - купувач да се е отказал от компанията. "Напротив, даже е потвърден интересът на румънския кандидат по мнение на Агенцията по приватизация", увери Кръстев.
Той още не е готов да обяви смените в ръководството на БДЖ. Това ще стане, когато е напълно наясно с мерките, които трябва да се предприемат:
"Каквото и да е действие спрямо железниците е наблюдавано от цялото общество, това е много отговорно като цяло. Всяка една стъпка трябва да бъде много добре премислена, защото вече няма място, няма време, няма доверие на хората."
Намалението на задълженията на БДЖ е в следствие на уволнението на 2000 души, които съдът в момента възстановява поетапно. Задълженията към момента в БДЖ са около 716 млн. лева. Състоянието на БДЖ е под всякаква критика, нека г-н Владимиров (бел. ред. – Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на БДЖ) да не говори глупости, заяви Кръстев.
В края на януари Владимиров обяви, че финансовото състояние на БДЖ е стабилизирано и задълженията му са намалели.
Вчера пък лидерът на ДСБ Иван Костов обяви, че големи държавни мастодонти като БДЖ, НЕК и Булгаргаз са голям проблем за държавата заради техните задължения.
За това дали ще даде ръководството на БДЖ на прокуратурата, Кръстев каза: "В следващите няколко дни ще видите какви действия ще предприема. Наблюдавам изкъсо всеки процес. Аз бих предоставил доказателства в прокуратурата, ако ги получа".
По думите му, няма време за водене политика, а да се предприемат ясни и точни стъпки за оздравяването на железницата.