Как младежите да са медийно грамотни?
Какво е да си медийно грамотен?
Кристина Христова, член на "Коалиция за медийна грамотност", е гост в този епизод на Trendy. Тя организира видеоконкурс, който е насочен към ученици и студенти.
"Чрез този конкурс искаме да привлечем вниманието им към това какво значи да си медийно грамотен. Като експерти и учители ние говорим на по-различен език, който понякога е неразбираем за младите, затова искаме да вземем тяхната гледна точка", казва тя.
Конкурсът се реализира на фона на данни от проучване на Евробарометър, които показват, че България е изложена в най-голяма степен на фалшиви новини, дезинформация и пропаганда. От другата страна стоят данните от различни проучвания, които показват намаляваща грамотност сред учениците в последните години.
"Образователната ни система не развива функциониращо мислене, разбиране и критично мислене. Децата се информират сами и затова е важно да знаят как да намират информация, какви данни могат да споделят и какви не. Тези способности трябва да се възпитават в тях, а не да учат текстове и формули наизуст", споделя Кристина.
Конкурсът включва заснемането на видеа, включващи опита и преживяванията на участниците в интернет. Видеата трябва да са с продължителност около 30-40 секунди, като сценарият и начина на заснемане се определя от участниците в конкурса. Повече информация за конкурса може да бъде намерена на сайта gramoten.li.
"Като повишаваме медийната си грамотност и разграничаваме обективното мнение от субективното ние научаваме коя е качествената журналистика. Човек, който не е получил такъв тип подготовка, не може да отличи качествената журналистика от анонимен сайт, направен с помощта на ботове или изцяло направен в посока манипулиране на потребителите", допълва още Кристина Христова. Критическо мислене и познаването на медийния свят са едни от методите, чрез които манипулирането може да бъде предотвратено.
Чуйте повече в аудиото!
Последвайте ни в: Spotify - Google Podcasts - Apple Podcasts - Anchor - Pocket Casts - RadioPublic