Анна Заркова: Новина е нещо, което някой не иска да се публикува
"Журналистиката е като лисицата - точно като я помислиш за умряла и тя хукне, гробарите рано са се хванали за лопатите"
Четвъртото издание на конкурса за добра журналистика Web Report представя своето жури в серия от интервюта. Не защото те имат нужда от представяне. Напротив - имената им са достатъчни и говорят много, защото те са изявени журналисти, доказани през годините с материалите и почерка си. Питаме ги за някои важни за професията моменти, за личната им борба в професията, за критериите за обективност днес, за сетивността към фалшивите новини.
Говорят експертите, които има какво да кажат за добрата, чистата журналистика и които ще оценяват кандидатите в конкурса на най-големия интернет портал Dir.bg.
Анна Заркова е българска журналистка и писателка, носителка на "Кристалния орел" - Голямата награда за кураж на Международния съюз на журналистите (Вашингтон, 2000) и на "Златното перо" - Почетния знак на Съюза на българските журналисти (София, 2020). Тя е дългогодишен репортер, отговорен редактор и коментатор на вестник "Труд". Авторка е на трилогията "Големите убийства" и други документални книги - "Изгаряне", " От Вапцаров до Живков и останалите", "Българската мафия, както я видях" и "Главните прокурори - от Татарчев до Гешев". Неотдавна бе избрана за главен секретар на СБЖ.
- Г-жо Заркова, конкурсът на DIR.BG за добра журналистика Web Report стартира и Вие сте част от журито, което ще оценява материалите. Как да познаем добрата журналистика в морето от информация?
- Добрата журналистика си личи първо по това, че предлага на читателя, слушателя и зрителя не само цитати, преразкази или коментари на нещо - вярно или невярно, умно или глупаво - което някой някъде е казал от дадената му политическа или друга трибуна. Добрата журналистика не е доставчик на фрази. Тя е неуморен издирвач и събирач на информация за обществено значими факти и събития, които са посочени, потвърдени, проверени и обяснени поне от два или три независими един от друг източника. Събраната от нея достоверна информация не просто се дава, а се поднася културно, нагледно и атрактивно в репортажи, снимки и интервюта, правени своевременно и на живо - и то така, че да няма неяснота по петте основополагащи за медийното производство въпроси: какво, къде, кога, защо и как. Четвъртият и петият въпрос са най-трудните и най-важните. Техните отговори често са нееднозначни. Добрата журналистика ги показва като хипотези, подкрепени с доказателства и ги оставя на мислещата публика - тя сама да си прави изводи и да си вади поуки. И всичко това, разбира се, би било едно голо нищо, ако не е облечено в един приличен, а още по-добре в един богат, красив и образен език, изговорен без диалект и изписан без правописни грешки. Накратко: човек трудно може да обърка добрата с лошата журналистика, ако ще и да е имал само тройки по литературата.
- А коя е "лошата журналистика", според вас?
- Това е журналистиката, която е подменена с пиара - с рекламата или пък с черния пиар. При нея информирането в обществена полза е заменено изцяло с информиране или дезинформиране в частна или групова полза. Пак всичко е в името на човека, като в оня стар виц, но човекът си има медия или медии, журналисти, власт и пари. Този вид журналистика се практикува, общо взето, по два начина - или си дръжка на микрофон и някой говори в ухото ти, или ти говориш в ухото на репортера и телевизионния водещ онова, което някой чичко Паричко е казал в твоето. Аз вярвам, даже съм сигурна, че представители на този вид журналистика няма да участват в конкурса, за който говорим сега.
- А какви автори и материали очаквате да участват?
- Очаквам автори, които са се изявили в едно или друго истинско репортерско разследване. Защо казвам "истинско"? За да го разгранича от един особен жанр, наложил у нас напоследък, а именно - черният пиар, който се преструва на репортерско разследване.
- Какво точно имате предвид?
- Имам предвид едни репортерски разследвания, които представляват преразкази с картинки на оперативни разработки на наши и чужди служби за дейността на фирми или политици. Оперативните разработки - това са факти и съждения, събрани и сглобени в някакви версии със специални разузнавателни средства - следене, подслушване, контрол на кореспонденция. За тези версии няма достатъчно доказателства и затова те не могат да послужат в съда за търсене на наказателна отговорност и т.н. За съд не стават, обаче в медиите се използват с всевъзможни цели, с помощта на журналисти, които ги "получават в пощенските си кутии"(в кавички) и ги подписват от свое име. Защо го правят? Някои за слава и пари, а други от немай къде и с един вид добри намерения. Защото в България е много трудно, почти невъзможно сега да се практикува истинска и то значима разследваща журналистика. Откъдето и да тръгне нормалният разследващ журналист в последните десетина години - дали от незаконен строеж или от фалшив документ, или от някое необяснимо богатство под формата на замък с три басейна и трима прислужници - той стига до затворените врати на институциите. Затова пък одиозният резследващ журналист например, не мърда от фатьойла си в Берлин и както си пие кафето и си гледа в компютъра, вижда поименно и със снимките им 30 служители от тайния отдел по отровителството във ФСБ, които са следили Навални, руския опозиционер, докато той лети по света със самолети.
- Какви са Вашите критерии, по които бихте отличавали най-добрите материали?
- Ако ме питате как ще отлича едно журналистическо разследване от разработка на тайните служби, подписана от журналисти, ще ви кажа - много лесно. Ще го отлича точно така, както ще отлича Софи Маринова от Уитни Хюстън в имитаторското шоу "Като две капки вода". А, ако питате как ще избера по-доброто от две истински журналистически разследвания, ще ви обясня: по три критерия. Първо - по трудността на пътя, който журналистът е изминал, докато стигне до истината. Второ - по вредата от углавното или моралното престъпление, което е разкрил - защото една е вредата, която търпи обществото от корупцията по високите етажи, а друга е вредата, която търпят наивни стари дами от банда телефонни измамници, в която има и полицай. Третият критерий е резултатът от журналистическото разкритие. Ако разобличеният корумпиран големец до ден днешен се перчи по телевизиите, вместо да пише обяснения в следствието, то значи, че журналистическата работа е недовършена или неуспешна. А ако телефонният измамник и полицаят са пратени в затвора, както им се пада, то значи е изпълнена журналистическата мисия - да бъде коректив в обществен интерес на всяка власт, по всичките й етажи.
- Кой беше последният журналистически материал, който Ви впечатли?
- Едно разследване на Мария Цънцарова от bTV - как платформа за набиране на помощи злоупотребява с парите на дарителите, което получи годишната награда на Съюза на българските журналисти. То е един чист ползотворен журналистически труд. Харесвам и разследването на NOVA за това как се изсичат общинските гори - от близки до властта във всички общини. Има и още разследвания, които са ме впечатлили. Те всичките са от телевизията. Което, честно казано, ме натъжава - мен лично.
- Защо ви натъжава?
- Ами защото съм вестникарка. "Политик и муха се убиват с вестник", нали помните тази фраза на Бранислав Нушич? Ако беше жив и живееше в тук България, той щеше да я пренапише и да стане така: "Политиците се раждат и се убиват по телевизията". Това не е само факт, това са два факта. Два тъжни факта. Единият е, че в България голямото влияние на вестниците умря. И не от естествена смърт, както някои твърдят - понеже новите технологии докарали сайтовете. Умря, защото вестникарите изгубиха доверието на читателите. А го изгубиха, защото спряха да печатат новини по онова златно правило - че новина е нещо, което някой не иска да се публикува, а другото е реклама. Не е виновна хартията за упадъка на вестникарството, не е вярно, била излязла от мода, горката. Доказателство за това е, че книгите много добре се продават, а почти всички вестници губят доверие и влияние както в техния хартиен, така и в техния електронен вариант. Аферите с разпространението са друга тема - това, че вестникарските будки изчезнаха за сметка на една, наречена Лафка, а после и Лафка изчезна... и сутрин целия център на София можеш да пресечеш, без да видиш някъде да се продава вестник...!
Но нека да ви кажа и нещо друго. Грешат тези, които си мислят, че влиянието на пресата се е преселило автоматично на постоянен адрес в телевизиите. Защото влиянието зависи както от доверието на читателите, така и от доверието на зрителите. Ние можем да кажем наедро, че доверието на читателите е загубено, но не можем да кажем, че доверието на зрителите е спечелено завинаги. Защото, както вие знаете добре, доверието се губи и се печели всеки ден.
- Помните ли Вашето лично начало в журналистиката? Разкажете ни повече.
- Да, помня го. Беше в Берковския вестник "Ком". Там се научих да пиша репортажи за заводи и фабрики - пишех за тези в Берковица и околните села. Те бяха десетки тогава - то беше малко преди преломния Десети ноември, който ни зарадва с обявяването на демокрацията. Сега от тези предприятия, ако не греша, е останала само една. Градът се е обезлюдил до неузнаваемост, младите хора се запиляха да си търсят късмета зад граница... Моя приятелка, бивша уредничка в берковския музея на Вазов, наскоро ми разправяше, че там - в къщата, в която Големия поет е живял, като е бил берковски съдия - по цели дни не стъпва човешки крак.
- Какво дава и какво взема журналистическата професия, според Вашия личен опит?
- Много дава и много взема. Това е нормално, добре. Лошото е, че у нас напоследък тези, които най-много дават за честта на професията, най-малко вземат. И обратното. Това е ненормално.
- Има ли млада гвардия журналисти според Вас, които да дадат надежда за добрата журналистика?
- Гвардии в журналистиката няма. Няма нито млада гвардия, нито стара. Като всяка друга творческа професия журналистиката е самотно занимание - нищо че се прави колективно и предполага разговори с много хора на различни места. А и свободата на словото не е връх, който да превземеш в строй с униформени гвардейци. Свободата е състояние на духа, което е лично - съвсем лично и различно у всеки човек - у вас, у мен, у колегата - то може да се променя, но не може да се дава и да се взема, да се слага и да се сваля като гвардейски калпак. Когато един журналист не е свободен по дух, когато душата му иска добра заплата и нищо друго - или пък иска власт и пари, или иска се отърква о големците, да седи по трапезите им, да лежи по гръб под тях и да им слугува - на него свободата на словото му е излишна - и за него няма никакво значение дали ще му я отнемеш, или ще му я поднесеш в чинийка.
- Винаги, но особено напоследък, журналистиката е била обект на коментари от хора извън нея - обективна ли е, не е ли, чиста ли е, добра ли е. Как ви се струва - трудно ли се поддържа хигиена на информацията в днешно време?
- Ох, като чуя нещо за "медийна хигиена" в последно време ми става смешно. Това е, откакто един мой познат, известен издател ми обясни какво е медийна свобода и независимост. "Да водиш, вика, независима медийна политика, означава от всички да взимаш пари". Чухте ли? От всички да взимаш пари - от всички партии, от всички олигарси, от всички видни политици. "А те защо ти дават?" - попитах аз. Имал си начин да ги накара. Той харесвал една партия например и рекламирал нейната лидерка, но отвреме-навреме я удрял и то безмилостно, като публикувал ругатните на политическите й противници. "Ако хвалиш някого постоянно - вика - той не се сеща да ти дава пари!"...Хитра издателска политика, нали? Познавам доста медийни шефове, които я практикуват. Правят пари с баданарката и тоягата. Истината и етиката тук не играят.
- Има ли начин да се справим с фалшивите новини, които ни заливат и какъв е?
- Много ми е "любима" темата за фалшивите новини. Особено като знам, че те се произвеждат предимно от хората, които най-много приказват за борбата с тях. Производството го виждаме на екрана. Оръдията на труда са два стола и една маса между тях. На единия стол седи човек или мисирка (както казва премиерът Борисов) и играе ролята на водещ журналист. А отсреща се редуват говорещи глави. Наричам ги за краткост "говорещи глави", защото в общия случай няма никакво значение дали са министри, социолози, политолози, политици или професори със собствени институти. Те са, според мен, около трийсетина - нищо, че в България живеят пет и половина милиона според НСИ, и шест и половина милиона души, според избирателните списъци. Два вида са: критици и апологети на управляващите, като критиците са към апологетите в съотношение 1:20. Понеже знаят тезите им наизуст, драгите зрители, като ги видят, гасят телевизора. След което отварят фейсбука и се освобождават скуката си, яда си и другите чувства, като ги наругаят персонално, както им душа иска - понякога доста грубо и неприлично. Но все едно - "говорещите глави" в общия случай са успели вече да представят своята гледната точка върху фактите като новина. И даже са успели да я дадат на прокуратурата. Впрочем, даването на прокуратурата у нас се счита за най-висше медийно постижение - забелязвате ли? - въпреки, че след него се случва обикновено нищо или нищо и половина.
- COVID-19 ни постави в невъобразима преди това ситуация, в която медиите се оказаха в позицията на важен източник на информация. Промени ли се средата през последната година според Вас?
- Коя среда? Медийната ли? Промени се. Светският живот, както и политическият е затворен в кутиите на телевизорите. Същото важи и за тазгодишната предизборна кампания, между другото - тя се води телевизионно, карантинирано. Поради което дават вече не по петима, а по десет министри дневно по телевизиите. Така на наша милост - избирателите ни се дава максимална възможност да запомним това, което министрите ни разказват, да му повярваме и да изпаднем в едно приятно състояние на блаженство, радост и благодарност. Благодарност за това, че живеем безгрижно и радостно в най-богатата и най-некорумпираната държава, която бори COVID-19 най-прекрасно, че пътуваме по най-дългите магистрали, че ходим по най-гладките плочки на "Графа", че не сме най-бързо изчезващата нация, че по смъртност от всякакви болести не сме на първо място, че ваксинацията ви върви като по вода, а плаващите сметища се образуват примерно, понеже населението в неудържимия растеж на доходите си от индустрията преяжда с деликатеси и хвърля огризките в Искъра... Но нека нещо да уточним. Министрите са само 17 и не са най-знаменитите разказвачи за нашето щастие и благополучие. Най-знаменитите са други. Да ви кажа ли кои са?
- Кажете, то е любопитно?
- Най-знаменитите телевизионни артисти, призвани да ни разкажат как живеем щастливо и как знаменито управляваме коронавируса - това са учените със собствените институти. Аз не знам, ако хвърля камък в плаващото сметище край Своге върху какво ще падне например, но съм абсолютно сигурна, че включа ли сутрин телевизия ще попадна непременно на професорка, професор или доктор на науките, който е собственик на институт. На Институт за външна политика, или Институт за вътрешна политика, за икономически анализи, за социални прогнози, за евроатлантически проекти и за какво ли още не... Това са най-обикновени НПО-та, между другото, но едно е да анализираш от името на някоя фондация примерно, след като "фондацията" стана мръсна дума, а друго е да си кръстиш фондацията "институт". А трето и четвърто е да купиш луксозен офис за тоя институт, да назначиш в него хора с титли и да им плащаш за незнайни дейности с незнайни пари... Впрочем, ИЛФ и Петров това отдавна са го описали - нали сте чели за кантората "Рога и копита"? Там Остап Бендер е назначил някой си, който прилива една и съща вода в две кофи с маркуч - също както в нашите телевизии се прелива празнодумие.
-Ако трябваше да дадете съвет на студент по журналистика в първи курс - какво бихте му казали днес? Как се кове добрият журналист?
- Ако съветът е практически, бих му казала така, например: "Когато интервюираш някой големец по телевизора, слушай го какво говори и го репликирай като каже някоя голяма глупост, за да не ти се смеят и на теб драгите зрители". А ако трябва да го окуража, ще му кажа: Журналистиката е от женски род все пак. Да, тя май лежи по гръб в последно време под властта. Но и за нея важи оная приказка на Хайтов за лисицата - точно, когато я мислиш за умряла, тя хукне. Така че гробарите й малко преждевременно са се хванали за лопатите.
Интервю на Гергана Костова
..................
Web Report е конкурс за важните теми, които вълнуват обществото и авторите, които продължават да спазват професионалните стандарти в бурно развиващата се информационна среда.
Водещи имена в българските медии ще четат и гледат, рецензират и оценяват авторските материали: Владимир Жеглов (Основател на Dir.bg и почетен председател на журито), Антон Хекимян (Директор "Новини, актуални предавания и спорт", bTV), Евгения Атанасова (Журналист и продуцент, БНТ), Анна Заркова (Журналист и писател, Главен секретар на Съюза на българските журналисти), Ива Дойчинова (Директор на Радио "София", БНР), Методи Владимиров (Водещ и продуцент, NOVA), Ваня Николова (Журналист, сценарист), Владимир Йончев (Гл. редактор, OFFNews.bg), Елица Николова (Гл. редактор, списание "Мениджър"), Галина Александрова (Гл. редактор, 3e-news.net), Найден Тодоров (Председател на Асоциацията на спортните журналисти в България), Евгени Димитров (Основател на агенция "Булфото"), Илияна Захариева (Директор "Корпоративни комуникации", А1).
Генерални партньори на конкурса са A1 и Dundee Precious Metals.
Партньори на конкурса са Hendrick`s, Black Sea Gold, TBI Bank и Балдаран.
Web Report се провежда с официалната подкрепа на Съюза на българските журналисти.
Медийни партньори на конкурса са БНТ, БНР, bTV Media Group, NOVA, списание "Мениджър", телевизия ММ и агенция "Булфото".
НАЙ
Изтече списък с ангажиментите от Споразумението за сътрудничество с Украйна
Невиждани задръствания на АМ "Тракия", тежка е обстановката при тунел "Витиня"
Украйна е изправена пред трудни решения заради острия недостиг на войски
"Най-агресивният критик на исляма": Кой е нападателят от Магдебург
Един загина, а шестима са ранени при тежка катастрофа край Асеновград
Изтече списък с ангажиментите от Споразумението за сътрудничество с Украйна
Украйна е изправена пред трудни решения заради острия недостиг на войски
Зеленски обеща още удари срещу руски военни обекти
Тръмп обяви, че САЩ може да си поискат обратно Панамския канал от Панама
"Най-агресивният критик на исляма": Кой е нападателят от Магдебург