В разговор между министрите Пламен Орешарски и Даниел Вълчев, записан от бТВ, Орешарски нарича преговорите в неделя "седянка", както и изрази очакване преговорите да "се размотаят" (виж линка за разговора тет-а-тет). Това разгневи синдикатите и те поискаха оставката на двамата министри.
"Истински съжалявам, ако съм засегнал учителите в хода на диалога ни през вчерашния ден. Дължа извинение на всички в гилдията, ако ефектът от афекта по време на тези напрегнати разговори е обидил представителите на учителското съсловие", се казва в обръщението на финансовия министър към учителите, цитирано от агенцията. Като представител на академичната общност, дълбоко уважавам учителския труд и осъзнавам важността му като основополагащ фактор за развитието и напредъка на обществото, казва още Орешарски, който в момента е в Брюксел. Той уверява учителите, че "правителството и аз, в качеството си на финансов министър, ще направим за оптимизиране и реално финансиране на този важен за цялото общество сектор".
Междувременно просветният министър Даниел Вълчев обяви на пресконференция след днешните експертни преговори, че не е изрекъл нищо обидно по време на неформалния си разговор с Орешарски. Стачката обаче поставя под въпрос провеждането на първите задължителни матури в 12 клас, каза Вълчев. Според него ако учителската стачка продължи и тази седмица, могат да възникнат юридически спорове за законността на държавните зрелостни изпити, тъй като за тяхното провеждане не трябва да се губи от учебния материал.
Вълчев бе категоричен, че по време на учебната година няма да се правят съкращения. Принципната позиция на МОН е “брой учители, функция на брой деца”, допълни Вълчев. Той пое ангажимент всички икономии, включително от тази стачка (ред. бел. надниците на стачкуващите) да бъдат дадени за възнаграждения на учителите. Вълчев изтъкна, че включването на Националното сружение на общините със свои експерти в преговорите има положителна роля, тъй като 9/10 от средствата минават през общинските бюджети. Според него обаче в повечето общини в страната образованието се съфинансира и по думите му са твърде малко тези общини, при които може да има резерви. При обсъжданията ще бъде поставен и въпросът за стартовата заплата на младия учител. Тя трябва да бъде по-голямата, за да “може човек да се изкуши да бъде учител”, коментира Вълчев.
Искането на синдикатите за увеличение на заплатите на учителите на три пъти с по 25% възлиза на 1,425 млрд. лв. А предложението на правителството, без диференцираното заплащане, възлиза на 963 млн. лева. Разликата между двете позиции надхвърля половин милиард лева, сочат сметките на Вълчев. Смисълът на експертната група за преговорите е да дискутира върху цифри, разиграват се различни варианти, за да се видят какви са възможните решения на проблема, обясни виждането си той.