Лот 2 на автомагистрала „Тракия” се строи върху пепел от българските мини, вместо върху инертни материали. Това е скандал, по-голям от всеки друг досега в правителството, защото пряко застрашава интересите на всеки български гражданин, а и пряко засяга европейски пари”. Това заяви лидерът на БСП Сергей Станишев след заседание на изпълнителното бюро на партията, предаде „Фокус”.

Полагането на пепелта върху Лот 2 на автомагистрала „Тракия” (участък Стара Загора - Нова Загора - бел.ред.) е започнало през есента на миналата година и продължава и досега, уточни червеният депутат Димчо Михалевски, бивш зам.-министър на регионалното развитие. Той представи типов напречен профил на АМ „Тракия”, според който пепелта е разположена върху насип с височина повече от 6 метра.

"Това не отговаря на критериите за строителството както на автомагистрала, така и на първокласен път", изтъкна Станишев. По думите му ако се стигне до полагането на асфалт с тази основа, която е 80% от целия пласт, след няколко месеца под въздействието на климатичните условия, тя ще се напука и ще стане на вълни. Защото този материал при горещо време се разширява, а при студено се свива, добави лидерът на БСП.

„Това подлага на риск и здравето, и живота на хората, които ще пътуват по магистралата, както и ще подложи на опасност европейското финансиране, защото ЕК може да не изплати нито едно евро при такова качество. Те са заложили конкретни критерии за качество и критерии против измами. Това е грабеж на български и европейски средства и може да се наложи тази отсечка да се поправя със средства на българския данъкоплатец”, коментира Станишев.
Според него това правителство е евтино на брашното и скъпо на пепелта.

По думите на Станишев през юни 2009 г. преди парламентарните избори предишното правителство в резултат на разговори с ЕК е осигурило 250 млн. евро за доизграждането на АМ „Тракия” – 116 км между Стара Загора и Карнобат – това са Лотове 2, 3 и 4. Сегашното правителство обаче е наложило управление на дъмпинг и е казало, че „Тракия” ще бъде построена по-евтино, за да може да се похвалят, че строят по-евтино от предишното правителство, въпреки че от БСП нееднократно са предупреждавали, че по-евтиният строеж ще е за сметка на качеството.

От БСП настояват за незабавна оставка на министъра на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев, „който винаги твърди, че е експерт, че гарантира качество, крайния резултат и целесъобразно използва европейските средства”. Плевнелиев лично отговаря за дейността на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и лично е одобрил строителните работи на лотовете от магистралата, подчерта Станишев.

Според БСП трябва незабавно да се иска премахване на тези положени насипи и започване наново с качествен материал.

В отговор на обвиненията от АПИ заявиха, че всички материали, които са използвани в строителството на АМ Тракия, са лабораторно изпитани и отговарят на стандартите.
"Тази пепел се втечнява при температури от порядъка на 3 до 10 хил. градуса. Нямаме притеснения, че вложените материали не биха издържали големи температурни разлики, защото те отговарят на изискванията по техническото задание", категорични са от АПИ, цитирани от Дарик.
Правени са експертизи в лабораторията на ВИАС.

От АПИ отчетоха, че по всички лотове на магистралата се работи с изпреварване на линейния график на строителните работи от четири до осем седмици. Според последната инспекция на магистралата от 11 март 25% от строителните дейности са изпълнени по лот 2 на магистралата, 20% по лот 3 и 14% по лот 4, предаде БТА. За лот 4 пътната агенция е била запозната с проблема на "слабите почви" и има решение, чрез по-дълбок дренаж да бъде отведена водата.