Позицията на синдиката е озаглавена "Училището - поле на агресия и нетолерантност".

В нея се посочва, че днешните родители би трябвало задължително да възпитават в толерантност, уважение, дълг и социална чувствителност и да не оставят отговорността и задължението за това на българското училище.

Ролята на училището е да образова и възпитава чрез уроците и учебните дисциплини, чрез цялата учебна и училищна среда, а учителите формират граждани чрез знанието и професионализма си.

Нереалистично е да се вменяват задължения и очаквания от обществото на образователните институции да отглеждат, възпитават и едновременно с това да заместват всички дефицити за децата и учениците.

Важна стимулираща мярка, която Синдикатът "Образование" предлага от години, е оценка "Възпитание". Тази оценка я има по различен начин в много образователни системи и тя трябва да бъде прилагана при формиране на бала след основно образование, както и при кандидатстване във висши училища, се посочва в позицията.

Според синдиката крайно време е при агресивни действия между ученици, при рецидивиращи прояви на агресивен ученик, той да се отстранява от училище, а отговорността за продължаване на образованието му да се поема изцяло от родителите.

"Случаят в 52-ро Основно училище в София, където дете е изритано жестоко от друго дете и е последвала смърт, макар и официално да не е посочена връзка с това действие, простреляният ученик от ЕГ "Иван Вазов" в Пловдив, са само последните примери, показващи тревожната тенденция, че агресията сред децата и учениците расте, а криминалната хроника ще се пълни с подобни статистики, ако не се предприемат драконовски мерки към всички фактори, подтикващи и възпитаващи в агресия и бандитизъм", заявяват от Синдиката "Образование".

Синдикалистите призовават "българските родители да престанат с кампанията срещу учителите и директора на 52-ро Основно училище, защото вината за трагичния инцидент категорично не е на педагогическия персонал".

В позицията се посочва , че "пакетът от мерки за превенция на агресията в образователните институции на МОН трябва да се изработи и съгласува с тези, които са на огневата линия - учители, директори и техните организации, без прибързани, написани на коляно мерки, но и без ненужно бавене - в рамките на месец е оптимален срок".

Причини за агресията

По-рано днес в Сливен министърът на образованието Николай Денков посочи три основни причини за агресия сред децата.
  • Първата е средата, в която растат и в която има твърде много насилие.
  • Втората причина е, че се е нарушила системата за извънкласни дейности, в която в миналото децата са били ангажирани след часовете.
  • Третата причина е, че учителите са били оставени да се оправят сами с проблемите на учениците, вместо с това да се занимават специалисти.
Органите на МВР и службите за контрол върху оръжието също трябва да поемат своята част от задълженията по осигуряване на безопасността в училище, каза министърът по повод инцидента с оръжие в пловдивско училище, при който ученик простреля газов пистолет свой връстник след спор.