Това каза Сергей Гиндич – представител на „Лукойл” на заседание на Комисията по икономическа политика. В цената на дизела е калкулирана печалба от 1 стотинка на литър.
"Ромпетрол" продава бензинът на загуба от 0.5%, а печалбата му при дизела е 1.9%. Компанията, както и производителят на биогорива "Астра Биоплант" отчитат загуба от дейността поради направени инвестиции.

Това е абсурд, реагираха обаче Румен Овчаров и други депутати. Мартин Димитров от Синята коалиция коментира иронично, че днешното заседание е било много полезно, защото е станало ясно, че всички компании, които търгуват с горива, работят на загуба.

4 стотинки на литър е стойността на биокомпонентата в цената на дизела, заяви още представителят на "Лукойл" на заседанието. Представители на браншовата асоциация обаче твърдят, че оскъпяването от биодизела е половин стотинка и отпадането му няма да повлияе на цената.

Биокомпонентата е включена само в цената на дизела. Другите елементи на стойността му са, според "Лукойл" са: транспорт - 3 ст.,  разходи за маркетинг -  2 ст.,  дистрибуция - 23 ст., преработка - 14 ст., стойност на нефта - 99 ст., акциз и ДДС - 1.03 лева на литър. Тоест данъчните плащания формират 41% от цената на дизела при "Лукойл".
Подобна е структурата на себестойността на бензина, с тази разлика, че данъците там са 1.11 стотинки на литър.
Лукойл е направила 1,5 млрд. долара инвестиции в България досега, подчертаха нейните представители.  

"Ромпетрол", която има 7% пазарен дял, представи  следната структура на данъчните разходи за литър дизел: ДДС - 17 на сто от цената, акциз - 27%. Останалите големи фирми не дойдоха.

Делът на вноса расте и от 28 на сто през 2009 г. вече е достигнал 39 на сто от пазара през 2010 г. стана ясно още по време на срещата. Според "Лукойл" това показва, че има конкуренция.
Важен акцент изведе обаче представителят на "Кълвача Газ" Куньо Иванов. Според него заради нови изисквания за данъчните складове от миналата година значително е затруднен вносът. В момента е по-лесно да се внесе от Сърбия, отколкото от ЕС, а би трябвало да е обратното.

Народните представители би трябвало да работят за това да се премахне или най-малкото да се намали акцизът върху биодизела. Този акциз беше премахнат и след това възстановен от 2010 г.,  каза депутатът от Синята коалиция Иван Иванов.

Колегата му от БСП Петър Димитров бе по-категоричен и поиска "да притискаме Брюксел да намалим акцизите за горивата. Там трябва да покажем мускули, а не за Пакта за еврото".

На изслушването не се очертаха решения за понижаване на цените. Валентин Николов от ГЕРБ дори коментира, че всичко е в ръцете на Комисията за защита на конкуренцията и, ако няма картел, правителството почти нищо не може да направи.

По-рано днес собственикът на "Петрол" Денис Ершов нападна икономическия министър Трайчо Трайков в отворено писмо. Ершов коментира, че Трайков има представител със „златна акция” в „Нефтохим” и нямат основание думите му, че разходите за преработка са „черна кутия”. Ершов заяви и че икономическият министър е влязъл в „кабаретно дуо с лидера на ДСБ Иван Костов” по проблемите с цената на горивата. 

Преди дни Трайков, който не присъства в парламента днес, съобщи, че "Лукойл" формира продажната си цена, като я сравнява с разходите за алтернативен внос, а не в зависимост от себестойността.