Дизелите от Германия тръгват към България
Евентуалното повишаване на екотаксите в България е добра насока, защото старите дизелови коли от Германия поемат към България.
Рециклиране на автомобил в Германия е скъпо и собствениците на дизелови коли предпочитат да ги продадат, макар и на безценица, само и само да се освободят от тях. Това каза Веселин Грозданов от Клъстер "Зелен транспорт" в студиото на телевизия "Блумбърг".
Според него е напълно справедливо да се плаща най-много за бензинова или дизелова кола, която е над 10 години, а за хибридна кола таксата да падне двойно.
„В България има 3,3 млн. регистрирани автомобили към 2017, като от тях 1,480 млн. са бензинови и 1,6 млн. са дизелови. Колите с по-екологично чистото гориво газ са 200 хил., а хибридните – 3653. Електрическите са 391. Това говори, че в България основно използваме бензинови и дизелови автомобили. Когато в Европа в големите градове забранят да се движат дизеловите автомобили, те няма да изчезнат, а ще дойдат към България“, коментира експертът.
Грозданов смята, че трябва да има и регионални мерки.
„В първите пет най-големи града в България има регистрирани най-много автомобили, докато в градове като Кърджали и Смолян колите са значително по-малко и хората са с по-ниски доходи. Това, което се предлага, трябва да бъде и спрямо мястото на регистрация на автомобила. Автомобилите, които имат стикери за Евро 4, 5, 6, могат да навлизат в центъра на града, а които нямат – да си оставят колата в буферните паркинги. Това е решението да не минаваме между капките – да регистрираме в по-малко населено място автомобила си, а да го използваме в по-големия град“, смята той.
Според Грозданов, "Евро 4" е доста висок стандарт според разбиранията за България.
„За Германия може и да не е толкова висок и да търсят по-екологично чести автомобили. Но трябва да споменем, че не само автомобилите са замърсители. Битовото отопление и индустрията също замърсяват. В България индустрията е на по-ниско ниво, нямаме такива промишлени предприятия като Германия. Така че можем да си позволим донякъде заради липсата на тази индустрия да закупуваме малко по-неекологично чисти автомобили“, смята експертът.