Бившите шефове на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов и Лазар Лазаров са призовани да се явят утре в 10 часа на разпит в Националната следствена служба.

Дали двамата ще получат обвинения или не, ще стане ясно след края на разпита. Утре Лазаров и Атанасов ще бъдат със сигурност разпитвани в 10,00 часа в Националното следствие за некачествения ремонт на участъка край Своге, където в събота при катастрофа на автобус загинаха 17 души и бяха ранени 21. Възможно е веднага след това да им бъдат връчени и обвинения.

В същия час, но днес на разпит като свидетел, бе извикан регионалният министър Николай Нанков. Разпитани бяха и настоящият шеф на АПИ Светослав Глосов и близо 30 служители на пътната агенция, които имат отношение към некачествения ремонт.

Асфалтът в участъка е бил с по-високо съдържание на варовик, което го е направило по-податлив на износване и хлъзгав, обяви министър Нанков преди два дни.

Лазаров и Атанасов управляват последователно един след друг АПИ в момента, в който се строи участъкът София-Своге-Мездра. Пътят е отворен за експлоатация през 2014 година, вместо през 2013-а. При това без да е подписан необходимият по закон Акт 16, както се установи от информацията на фирмата-изпълнител. Писмата за отстраняване на забелязани неизправности между институциите и фирмата-изпълнител продължават до фаталния инцидент, довел до смъртта на 17 души.

Проектът за трасето край Своге, на което стана тежката автобусна катастрофа, е изготвен от АПИ, поясниха от фирма "Трейс груп" в писмо до медиите.

"Договорът за изпълнение на проекта е сключен по Договорни условия за изграждане на строителни и инженерни работи, проектирани от Възложителя. Участници в проекта са Възложителят - в лицето на АПИ, Фирма "Инженер", представляваща и гарантираща интересите на държавата в процеса - в този случай тази функция се изпълнява от "Мот Макдоналд" . известна британска инженерингова компания, Изпълнител, Надзор и Проектант", посочват от "Трейс груп".

Лазаров и Атанасов в годините, независимо дали са на върха, са свързани и при строителството на АМ "Марица" и АМ "Струма".

Самият Лазаров бе обвинен в безстопанственост за АМ "Марица", от която са последвали значителни щети за АПИ в размер на 41 630 050 лв. Досъдебното производство бе образувано от прокурор от Спецзвено "Антикорупция" на 17 септември 2016 г. за престъпление по служба и безстопанственост. В хода на разследването е установено, че на 01.08.2011 г. е подписан договор между италианската компания Кооперативно дружество " Чи ЕМ ЧИ ДИ Равена" за изграждане на лот 1 "Оризово Димитровград" от автомагистрала "Марица".

През август 2018 г. Софийски градски съд върна на прокуратурата обвинителния акт срещу бившия шеф на АПИ Лазар Лазаров. Съдия Николай Николов върна делото заради процесуални нарушения и да уточни прокуратурата в какво точно обвинява Лазаров. Той самият каза, че не разбира обвинението. АПИ не пожела да се конституира като страна по делото, защото според фонда нямало нанесена за предприятието щета.

Дали Лазаров ще получи второ обвинение и дали ще издържи, ще видим в бъдеще.