Новата лявоцентристка коалиция в Полша започва ново разследване във връзка със самолетната катастрофа край Смоленск през 2010 г., предаде ДПА. При инцидента загинаха всички 96 души на борда, включително и президентът Лех Качински, много политици, военнослужещи, представители на религиозни организации, както и цивилни.

Полският правителствен самолет се разби на 10 април 2010 г., докато приближаваше военното летище в руския град Смоленск в гъста мъгла.

Разследванията, извършени досега от Полша и Русия, установиха, че причината е човешка грешка.

Въпреки това братът близнак на Лех Качински - Ярослав, който е председател на партията "Право и справедливост", свалена от власт след последните избори през октомври, подозира руска бомбена атака като причина за катастрофата.

Новото проевропейско правителство, водено от премиера Доналд Туск, разпусна досегашната разследваща комисия, веднага след като започна да управлява през декември. Според него комисията е прахосвала пари на данъкоплатците за работа, която не е била достатъчно прозрачна.

Сега новото разследване ще касае дейностите, свързани с предишното разследване на катастрофата, казаха днес министърът на отбраната Владислав Кошиняк-Камиш и неговият заместник Цезари Томчик, цитирани от полската агенция ПАП.

Сред поддръжниците на "Право и справедливост" се разпространяват много конспиративни истории. От 2015 г. комисия, председателствана от бившия министър на отбраната Антони Мачеревич, е събирала доказателства в подкрепа на теорията за извършено нападение срещу самолета.

Новото разследване няма да разследва причините за катастрофата, но ще разгледа внимателно работата на комисията на Мачеревич, заяви Томчик.

Полският министър на външните работи Радослав Шикорски обяви вчера, че новото правителство на Полша ще отмени иска, подаден в Европейския съд за правата на човека (ЕСПЧ) срещу Русия във връзка със самолетната катастрофа през 2010 г. над Смоленск.

"Възнамерявам едностранно да прекратя писмото за намерение за подаване на жалба до ЕСПЧ въз основа на така наречения Смоленски доклад", написа Шикорски в Twitter.

"Подаването на молба, която няма дори теоретични шансове за успех, излага държавата и данъкоплатците на неоправдани разходи", аргументира се външният министър.

На 10 октомври 2023 г. министърът на външните работи от предишното правителство на "Право и справедливост" (PiS) Збигнев Рау и председателят на т.нар. Смоленска подкомисия в парламента Антони Мачеревич подписаха писмо за намерение за сътрудничество с опитния британски адвокат Бен Емерсън, който трябва да подготви жалба срещу Русия до Европейския съд по правата на човека.

Тя трябваше да се отнася до "отговорността на Руската федерация за нарушения на правата на човека, извършени във връзка с авиационния инцидент" на 10 април 2010 г. в Смоленск, и да включва твърдения за нарушение на чл. 2 от Европейската конвенция за правата на човека. Този член се отнася до правото на живот: "Никой не може да бъде умишлено лишен от живот, освен в случаите на изпълнение на съдебно решение за престъпление, за което такова наказание е предвидено в закона".

Според писмото подкомисията е отговорна за осигуряването на доказателствата и фактите, необходими за написването на жалбата. Цената на услугата, която трябваше да бъде поета от държавния бюджет, възлизаше на над 213 500 евро, или почти един милион полски злоти.

"Случаят е възмутителен", коментира новият говорител на Министерството на външните работи Павел Вронски. И посочи, че "шансовете за получаване на положителен резултат са, дори теоретично, минимални". Защо? "По много причини", обяснява Вронски - "заради грешки при създаването на самата тази жалба", а и "Русия в момента не е член на Европейския съд по правата на човека". Това означава, че Русия вече не е субект на Европейската конвенция за правата на човека и от 16 септември 2022 г. ЕСПЧ не разглежда такива жалби.

Специалната комисия на полското правителство, разследваща катастрофата на полския правителствен самолет, катастрофирал през 2010 г. над Смоленск, през април 2022 г. обяви, че инцидентът е част от руски план за убийство на Лех Качински. При катастрофата загинаха общо 96 души, включително първата дама на Полша и военни ръководители. Комисията обяви, че е имало умишлено взривяване на заложени експлозиви - именно това е причинило катастрофата на самолета Ту-154М на 10 април 2010 г.

През декември 2023 г. обаче полските власти обявиха, че ще се откажат от версията за вина на Русия. Информацията тогава бе поднесена от новия министър на вътрешните работи и администрацията Марчин Кервински. Според него "времето на теориите на конспирацията и лъжите е минало", а държавата вече честно е обяснила какво се е случило тогава.