Дванадет пътници в самолет на "Катар Еъруейз" пострадаха след силна турбуленция по време на полет от столицата на Катар Доха за Дъблин, Ирландия, предаде Ройтерс, като се позова на изявление от днес от летището в ирландската столица. Кацането е било безаварийно и по график, допълни агенцията, цитирана от БТА.

Самолетът "Боинг 787 Дриймлайнър" с полет Кю Ар 017 на Катарските авиолинии се е приземил малко преди 1 ч. след полунощ ирландско време (3:00 ч. тази сутрин бълг. вр.), уточниха от летищната управа.

"Екипи на спешна помощ чакаха самолета на пистата при кацането, като имаше и хора от летищната полиция и протипожарната служба, тъй като получихме сигнал за травми на шестима от пътниците и на шестима от екипажа вследствие на силна турбуленция в турското въздушно пространство", се казва в изявлението на летището на Дъблин.

Това е пореден случай на силна турбулеция в пътнически самолет през тази седмица. Вчера при подобен случай стюард на турския национален авиопревозвач "Търкиш еърлайнс" счупи гръбначен прешлен по време на полет от Истанбул до Измир.

Преди пет дни пък самолет на "Сингапур Еърлайнс", пътуващ от Лондон за Сингапур, бе принуден да кацне аварийно в столицата на Тайланд - Банкок, заради силна турбуленция, като 73-годишен британец почина, а двадесет души бяха приети с травми в спешно отделение.

Според изследване от 2021 г. на Националния съвет на САЩ по безопасност на транспорта турбуленцията е най-често срещаната причина за самолетни инциденти, отбелязва Ройтерс. Докладът сочи, че между 2009 и 2017 г. турбуленция е причинила над една трета от проблемите по време на полети, като при повечето от тях е има поне един или двама души на борда с травми, но не и щети по машините.

Около 65 000 самолета страдат от умерена турбуленция всяка година в САЩ, а около 5 500 попадат в тежка турбуленция. Тези числа обаче може да са предопределени да растат, отбелязва Си Ен Ен. Пол Уилямс, професор по атмосферни науки в университета в Рединг в Обединеното кралство, каза пред медията през 2022 г., че вярва, че изменението на климата променя турбуленцията.

"Проведохме някои компютърни симулации и установихме, че силната турбуленция може да се удвои или утрои през следващите десетилетия", каза Уилямс. Констатациите, които по-късно бяха потвърдени от наблюдения, подчертават тип турбуленция, наречена "турбуленция на чист въздух", която не е свързана с никакви визуални улики като бури или облаци. За разлика от обикновената турбуленция, тя настъпва внезапно и е трудно да се избегне.

Проблемният полетът на "Сингапур Еърлайнс" от тази седмица вероятно е попаднал на бързо развиващи се гръмотевични бури, съобщи авиокомпанията като допълни, че разследванията продължават. Все още не е известно каква турбуленция е преживял самолетът на "Катар Еъруейз".