Италианският ”Титаник” бил прокълнат
Круизният кораб "Коста Конкордия", превърнал се в италианския "Титаник", след като претърпя крушение край бреговете на остров Джилио в областта Тоскана, е плаващ палат с най-съвременните тенденции при строителството на подобни лайнери.
Засега са открити 6 жертви, 14 души са изчезнали. Собственикът на кораба призна за груби грешки на капитана, срещу когото e повдигнатo обвинениe за непредумишлено убийство.
"Коста Конкордия" е собственост на компанията оператор "Коста Крочиере", която е под контрола на американската компания "Карнивал корпорейшън". Последната вече оцени загубите си от крушението на между 85 и 95 милиона долара.
Корабът, който сега е почти под водата в залива на остров Джилио, е дълъг колкото 3 футболни игрища. Той е замислен като храм на развлеченията и спокойствието на пасажерите.
Досега за "Коста Конкордия" се говореше само със суперлативи. За първи път "Коста Конкордия" плава през 2006 г. От тогава той е обявен за флангман на флотилията на "Коста Крочиере". Той е най-големият кораб, строен някога в Италия. Мерките му са 290 метра дължина на 38 метра широчина. Корабът разполагаше с 17 мостика и палуби, от които 14 отворени за пасажерите. Екипажът наброяваше най-малко 1070 души.
Корабът можеше да побере до 3780 пътници и това го превръщаше в истински плаващ град. Пасажерите бяха разпределени в 1500 каюти, от които 505 с балкон към тях. Към тях трябва да добавим и 70 луксозни апартамента.
Пътниците на "Коста Конкордия" се прехранваха в 5 ресторанта, сред които изискания "Клуб Конкордия", където масите изискваха предварителна резервация, а клиентите бяха само най-отбраните. Пътниците можеха да посещават и 13 тематични бара, сред които особено популярните "Коняк и пура" и "Кафе и шоколад".
Корабът имаше 4 басейна, от които 2 със стъклен подвижен покрив, 5 джакузита, спортно игрище, джогинг пътека на открито. Черешката на тортата беше спа-центърът "Самсара", известен като най-големия подобен център на борда на кораб. Той се простираше на площ от 6000 квадратни метра, на 2 етажа.
Петдесет и пет каюти от кораба разполагаха с директен достъп до СПА-центъра, в който имаше спортна зала, комплекс за балнеотерапия, козметични салони, сауна, солариум, хамам.
Корабът разполагаше и с театър на 3 етажа и с казино. Не бива да се забравя и дискотеката, в която се организираха тематични партита. "Коста Конкордия" предлагаше достъп до интернет и библиотека. Почитателите на шопинга можеха да се посветят на страстта си в десетките бутици на борда.
"Коста Конкордия" разполагаше и с автомобилен симулатор, в който човек можеше да си представи, че участва в рали. Филми се гледаха на огромен екран, инсталиран пред един от басейните на лайнера.
В технически план корабът с тегло 114 500 тона беше оборудван с 2 двигателя с мощност, еквивалентна на 21 мегавата, което му позволяваше да достигне максимална скорост от 23 морски мили в час. При скорост от 21,5 морски мили в час "Коста Конкордия" можеше да плава без спиране за презареждане от 10 до 14 дни. В италианските морски среди обаче корабът беше известен като прокълнат, заради несчупена бутилка шампанско при морското му кръщене през 2006 г.
Първият инцидент на "Коста Конкордия" е през 2008 г. в Палермо. При влизането в местното пристанище по време на внезапно разразила се буря, лайнерът беше тласнат от силните вълни и се удари в стените на пристанището.
Десният му фланг и носовата час бяха разкъсани, но пътниците и екипажът останаха невредими.
Не бива да се забравя, че сега за злощастното си пътуване, приключило само няколко часа след началото му, "Коста Конкордия" потегли точно на датата петък 13-и.
През 2010 г. капитанът на кораба Франческо Скетино заявил пред чешкия вестник "Днес", че не би искал да се озове в ролята на капитана на "Титаник", предаде Франс прес.
"Не бих искал никога да се озова в ролята на командира на "Титаник", принуден да плава в океана между айсбергите", казал тогава Скетино. "Мисля обаче, че днес сме достатъчно подготвени, за да овладеем всяка ситуация и да се справим с евентуални проблеми", допълнил той.
"Сигурността на пътниците е над всичко", заключил той.
Днес чешкото издание публикува отново интервюто.
Крушението е удар за световната круизна индустрия, която расте стремително през последните 40 години, коментира Ройтерс. Според Cruise Watch report на туристическата организация Risposte Turismo, броят на хората, отправили се на круиз, е нараснал от 500 хиляди през 70-те години на миналия век до 5 милиона през 1990 г. и около 19 милиона през 2010 г.