Руски медии са предприели "значителна дезинформационна кампания" срещу Запада, за да влошат въздействието на коронавируса, да предизвикат паника и всеят недоверие. Това се констатира в документ на ЕС.

"В ход е забележителна дезинформационна кампания на руски държавни медии и прокремълски издания относно COVID-19", се казва във вътрешния документ с дата 16 март, предаде Ройтерс.

"Главната цел на кремълската дезинформация е да влоши кризата с общественото здраве в западните страни (...) съгласно по-широката стратегия на Кремъл да опитва да дестабилизира европейските общества", пише в документа, изработен от Европейската служба за външна дейност (ЕСВД).

Според ЕСВД дезинформацията, разпространявана от Русия, създава най-голямата опасност за ЕС. Наблюдават се опити и от други държави да използват подобни стратегии, се отбелязва в съобщение на службата от 17 март.

В борбата с дезинформацията трябва да има равновесие между защитата на демокрацията в ЕС и спазването на свободата на словото, изтъква ЕСВД.

В сряда, 18 март, говорител на Европейската комисия потвърди, че в много проверени случаи на дезинформация за COVID-19 източникът е бил руски, свързан с Русия или подкрепящ Кремъл. Не само Русия е източник на подобна дезинформация, уточни говорителят.

С появата на новото заболяване ЕК е отчела нарастване на количеството дезинформация. Най-често източниците са извън ЕС, а Москва отрича връзка с разпространението на неверни и подвеждащи сведения, добави говорителят.

Как реагира Москва: Това е антируска мания

Кремъл отрече днес твърденията, че води медийна кампания за дезинформация, която да засили последиците от коронавируса на Запад.

Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков каза днес пред репортери, че тези обвинения са безпочвени и лишени от здрав разум. Той изтъкна, че във въпросния документ на ЕС не се дават конкретни примери, нито се назовават руски медии. По думите му в случая отново става дума за проява на "антируска мания".

Как самата Русия се бори с дезинформацията

Русия съобщи във вторник, 17 март, че поставя различни технологии в служба на борбата с новия коронавирус - от телевизионна медицина до наблюдение на супермаркетите и социалните мрежи като намерението е да се противодейства на фалшивите новини. За това съобщиха високопоставени представители на властите при посещение на президента Владимир Путин в нов информационен център за коронавируса в Москва, който разполага с ред технологични ресурси като камери за видеонаблюдение и достъп до информационни мрежи.

Освен че ще информира гражданите, центърът предстои да се бори с дезинформацията и слуховете за коронавируса в интернет, използвайки изкуствен интелект и невронни мрежи, специално пригодени за семантичен анализ, отбеляза вицепремиерът Дмитрий Черниченко.

Какво ще направят технологичните компании

Група американски технологични компании, включително Майкрософт, Фейсбук, Алфабет (собственик на Гугъл) и Туитър заявиха в съвместна декларация, че си сътрудничат за отпор на дезинформацията относно коронавируса на своите платформи.

Компаниите, сред които още и ЛинктИн, Редит и ЮТюб, подчертаха, че работят в координация с правителствени служби по здравеопазването в целия свят, за да си разменят важни информационни ъпдейти относно вируса.

Междувременно Европейската сметна палата съобщи, че започва проверка на действията на ЕС за борба с разпространяването на доказуемо невярна или подвеждаща информация с цел извличане на икономическа изгода или за заблуда на обществото.

Все по-широкото използване на интернет, социалните медии и новите цифрови технологии доведе до промяна в начина на информиране и общуване, се посочва в съобщението на палатата.