Процесът ще реши дали музикантите са откраднали встъпителните акорди за хитовото им парче от 1971 г. "Stairway to Heaven", предаде "Ройтерс", цитирана от БТА.

В петък съдия Гари Клауснър от областния съд в Лос Анджелис е постановил, че между класиката на Led Zeppelin и инструменталното парче "Taurus" на групата Spirit има достатъчно сходства, за да бъдат подведени Плант и Пейдж под съдебна отговорност за нарушаване на авторски права. Делото е насрочено за 10 май.

Съдията е отхвърлил иска срещу басиста на Led Zeppelin Джон Пол Джоунс и звукозаписната компания на групата "Уорнър мюзик". Делото е заведено от Майкъл Скидмор - изпълнител на завещанието на покойния Ранди Улф, известен като Ранди Калифорния. Улф е бил китарист на "Спирит" и е композирал инструменталното парче "Taurus".

Малко преди смъртта си през 1997 г.
Ранди Калифорния се е оплакал в интервю от приликите в двете композиции. Скидмор твърди, че Джими Пейдж вероятно е почерпил вдъхновение за написването на "Stairway to Heaven", след като е чул Spirit да изпълняват парчето "Taurus", докато двете групи са концертирали заедно през 1968 и 1969 г.

Според ответниците Улф е бил наемен автор на песни, който не е предявявал претенции за авторско право. Според тях освен това акордните прогресии са толкова "клиширани", че не заслужават защита на авторско право. Съдия Клауснър обаче смята, че съдебните заседатели могат да открият "съществени сходства" между първите две минути на "Stairway to Heaven" и "Taurus", които той нарича "безспорно най-разпознаваемите и важни сегменти" на песните.

"Вярно е, че низходящата хроматична четири-акордна прогресия е масово установена практика в музикалната индустрия, но в случая сходствата излизат извън рамките на тази основна структура", казва съдията.

Класиката "Stairway to Heaven" е включена в неозаглавения четвърти студиен албум на Led Zeppelin, често наричан "Led Zeppelin IV".