Работещи в столичния градски транспорт излязоха на протест в 8 часа тази сутрин и блокираха кръстовището в квартал "Дружба" на последната автобусна спирка на линиите 88, 204, 304, 384 и Н4 и на тролей номер 4 с искане за 30% увеличение на работните заплата и подобряване условията на труд.

ВИЖТЕ СНИМКИ >>

"Няма да има движение на тези превозни средства от 8.00 до 8.30 ч. Колегите са в готовност да започнат шествие към Цариградско шосе, да бъде блокирано и то. Дали това ще се случи ще се разбере след срещата, която е предвидена в 9,00 ч. в общината", обясни Тодор Капитанов, експерт към КНСБ, пред БНТ.

"Както разбирам, някой отклонява рейсовете, които не могат да стигнат до последната спирка, така че колегите са готови да блокираме "Цариградско шосе", каза и председателят на Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ Александър Шопов пред БНР.

Той потвърди, че имат покана от кмета на София Васил Терзиев за 9 часа днес, на която ще отидат техни представилите. В зависимост от резултатите, ще вземат решение за бъдещите си действия.

Протестната акция бе прекратена след около половин час, за да отидат представители на ФТС на срещата с кмета.

Преди това шофорите символично гориха свои фишове и графици.

Снимка: БТА

Според Шопов държавата също може да помогне на градския транспорт не само в София. По думите му нужда от увеличение има и в транспорта в страната.

"Това е въпрос на преговори, които ние се надяваме да можем да проведем в диалог както със столичния кмет, така и с финансовия министър, а не да се налага хората да излизат и да протестират по улиците", каза Шопов пред БНР.

Още следващата седмица протест може да има и в страната - Варна, Бургас, предупреди Шопов. Той заяви категорично, че в протестите няма политически елемент.

Снимка: БТА

"Часовете за работа са много, не достигат хора, извънреден труд се дава", заяви Валери Петков, който е ватман. По думите му основната заплата е 1830 лв. на ватман. "Когато правим двойни надници, взима 200-300 лв. отгоре", посочи Петков.

Снимка: БТА

Около 40% от работещите в градския транспорт в страната са в предпенсионна възраст, предупреди още Шопов. Той обясни това, че стартовите заплати са ниски, а хората предпочитат частния сектор. Липсват млади кадри.

Това е поредният протет в столичният градски транспорт за по-високи заплати и подобряване на условията на труд. На 18 декември м.г. в София шофьорите затвориха за движение кръстовището при "Орлов мост".

От Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ настояват за 30% увеличение на заплатите в четирите общински транспортни дружества на София - в столичния електротранспорт, столичния автотранспорт, Метрополитена и Центъра за градска мобилност.

Снимка: БТА

По думите на Александър Шопов тези средствата "спокойно могат да дойдат от тези 250 млн., които са предвидени за недофинансираните сектори".

Снимка: БТА

Синдикалистите отдавна предупреждават, че социалното напрежение в системата на градския транспорт в столицата и в другите градове, започнало още в края на миналата година, не стихва. Искането за допълнителни 37 милиона лева за увеличение на заплатите в сектора в държавния бюджет за 2024 година не беше прието.

Снимка: БТА

Снимка: БТА

Синдикалистите предупредиха, че липсата на кадри ще доведе единствено до преумора на служителите и до риск от повече произшествия и аварии в сектора.

Снимка: БТА