Нов скандал избухна около ремонта на столичната улица "Граф Игнатиев". От организацията "Спаси София" настояват зам.-кмета по транспорт Евгени Крусев да подаде оставка, заради нередности със смяна на проектанта на трамвайното трасе и на вибрационната подложка за трамвайните релси.

За да ги опази от вибрациите на тежките мотриси, проектът за ремонт на улица "Граф Игнатиев" предвижда полагането на т.н. "виброизолационни подложки". Те би трябвало да поемат до 80% от трусовете, предизвиквани от трамваите. С този аргумент Столична община поставя стриктни изисквания в обявената обществена поръчка. Тези подложки трябва да са изработени от нов материал и да са с маса около 5 килограма на квадратен метър.

За участие в търга са допуснати 4 фирми. Две отпадат, защото не отговарят на изискванията. Победител в конкурса е "Джи Пи Груп". Но според инициативата "Спаси София", след като печели търга, фирмата започва да полага съвсем различен материал - този на отстранения конкурент. От организацията твърдят, че при подмяната на подложката се получава разлика в цената от 160 000 лева в полза на отхвърлената.

"Всъщност фирма "ПСТ" е отстранена от търга заради този продукт. Фирма "Джи Пи Груп" печели търга, предлагайки друг материал. В момента, в който печели търга, този материал изчезва и започва да използва материалът, заради който фирма "ПСТ" е била отстранена", каза Борис Бонев от "Спаси София" пред bTV.

Според специалиста по обществени поръчки адвокат Грета Ганчева такава подмяна е недопустима и представлява грубо нарушение.

Повече от месец, след като "Джи Пи Груп" вече е започнала строителните дейности, възложителят Столична община променя изискването за материала. Според становище на директора на столичния "Електротранспорт" инж. Асен Тасев трябва да бъде използвана подложката, заради която един от участниците е бил отхвърлен от търга.

"Въпросният инженер Тасев, със специална заповед на зам.-кмета Евгени Крусев е назначен в комисията, която определя резултата от търга. Когато се отстранява фирма "ПСТ", която предлага материала на "Пандрол", който реално се полага тук. Инж. Асен Тасев подписва отстраняването на "ПСТ", очевидно тогава той е смятал, че този материал не е подходящ. Подписал е избирането на "Джи Пи Груп, като победител - очевидно тогава е смятал, че няма проблем. Само два месеца по-късно инж. Тасев прави това мотивирано предложение и изведнъж си обръща на 180 градуса възгледите за материалите. Единият, който първоначално е сметнал за неподходящ, се превръща в крайно подходящ", посочи Борис Бонев.

В становището си за промяната инженер Тасев пише: Същата подложка е вложена на обект Метродепо "Земляне", благодарение на което имах възможност да получа преки впечатления. След като взех малко парче за проба, установих, че същата много лесно попива вода, освен това лесно се къса - нещо, което се вижда на самия обект.

Според "Спаси София" двата материала са напълно несравними. Тяхното използване зависи от средата, през която преминават трамвайните трасета.

Експертен съвет узаконява смяната на ключовия материал. 29 души от комисията по устройство на територията гласуват да бъде изготвен нов инвестиционен проект. Всичко се случва след приключването на търга и два месеца след началото на строителните дейности.

"Техническата спецификация винаги е от съществено значение. А в случая се касае за изменение не просто на техническата спецификация, а на инвестиционния проект. Което наистина е съществено. Законът предвижда прекратяване на процедурата по сключения вече договор и възлагане на нова с новите технически спецификации, за да може да има конкуренция, за да може в крайна сметка възложителят да постигне най-добрите условия при най-добрата цена", каза адв. Грета Ганева.

На практика Столична община не прекратява процедурата, както изисква законът, а официализира подмяната. В следствие на това инженерът Румен Борисов, който е проектирал релсовият път, се отказва от собствената си работа.

"Виброизолационната подложка е най-важната част от проекта ми - трамвайните линии са разположени много близко до сградите и са подложени на силни вибрации от преминаващите мотриси.. Налагаше се да одобря виброизолационна подложка (...), която въобще не отговаря на проекта, а и има отстранен участник от тръжната процедура, който я е предложил точно същата", пише Борисов в свое становище.

Инж. Борисов твърди, че първо е била поръчана и доставена новата подложка, а чак след това чисто формално Столична община е официализирала подмяната. Проектантът пише още, че е сигнализирал всички участници в строителния процес и устно, и писмено.

Проектантът нарича доставените и вече сложени нови подложки "изтънени околорелсови гумени елементи". Освен че са три пъти по-тежки от заложените, те противоречат и на друго изискване на Общината - да са от нов материал. Направени са от рециклирани стари гуми. Другата разлика е в цената. Подложките, с които "Джи Пи Груп" печели търга струват около 35 евро на квадратен метър. А тези, от рециклирания материал, са с около 10 евро по-евтини. Изчисленията на хората от инициативата "Спаси София" сочат, че с тази промяна фирмата си спестява около 200 000 лв. за цялото трасе.

От Джи Пи Груп твърдят, че направената промяната е по искане на възложителя. Тъкмо към възложителя се обръщат и от австрийската фирма "Гецнер". Те е трябвало да доставят първоначално одобрените подложки, но така и не получават поръчката.

Тъкмо към възложителя се обръщат и от австрийската фирма "Гецнер". Те е трябвало да доставят първоначално одобрените подложки, но така и не получават поръчката.

"Основните разлики между нашия продукт и поръчания, са коравината и поведението на материалите, съответно виброизолацията, която трябваше да се постигне. Ние имаме възможността да контролираме стриктно нашите продукти. Докато при другите продукти, от стари рециклирани материали - не е така.

От инициативата "Спаси София" искат оставката на зам.-кмета Евгени Крусев., защото неговият подпис удостоверява всяка промяна в действията на Столичната община.

Крусев: Действахме по законов ред, няма съществена промяна в цената

Столична община действа по законов ред, като е одобрила промяна в проекта за ремонта на релсовия път по "Граф Игнатиев", заяви зам.-кметът на София Евгени Крусев по bTV по повод обвиненията на "Спаси София".

Материалът за ремонта се избира от експертен съвет, едни от най-изявените имена. Разглеждат се всички предложения, всички решават, че проектът трябва да се промени, обясни още Крусев.

При одобрената промяна е сменен материалът и геометрията на железния път, която е важна за сигурността, обясни и инж. Илия Илиев, управител на проектантска фирма.

При промяна на проекта обаче, трябва да се промени и обществената поръчка. Отстранената от проекта фирма полага същия материал, който сега се слага по "Граф Игнатиев".

"Тя е отстранена заради слабости в проекта", уточни Евгени Крусев.

"Цената, която касае изпълнението на проекта, е фиксирана, фирмата е променена по други критерии, не само заради материала. В проекта се гледа геометрия, отводняване и много други неща", обясни още зам.-кметът на София.

Той отрече твърденията на "Спаси София", че разликата в подмяната на материала е от 160 000 лева в полза на отхвърлената фирма.

"Няма съществена разлика в цените на двата материала", заяви Крусев.

На въпрос възможно ли е материалът първо да е доставен, а след това да е гласувана промяната в проекта, Евгени Крусев отговори, че такъв материал се използва за ремонт на много други места в София.