95 000 часа дневно ще пестят столичани от пътуване с градския транспорт през 2012 г. Дотогава броят на пътниците, ползващи метрото, трябва да стигне 520 000 на ден. Това сочат разчетите на общината за ефекта от разширяването на метрото.
В момента пътуванията по единствената линия от "Люлин" до центъра са едва 80 000 на ден, сочи статистиката на общината. С пускането на метрото до "Младост" натовареността ще се увеличи до 260 000 пътувания дневно. До 2012 г., когато трябва да е готова линията до "Лозенец", пътуващите с метрополитена ще са се удвоили.
Сериозният транспортен ефект от метрото идва по две линии - по-високата средна скорост спрямо останалия транспорт и възможността да се превозват по-голям брой пътници.
По данни на общината към 2006 г. средната скорост на пътуване с автомобилен транспорт в София е била 18 км/час спрямо 16 км/час за автобусите и 15 км/час за тролеи и трамваи. Метрото се движи с 41 км/час.
Допълнително облекчаване на трафика се чака и от отпадането и разреждането на част от автобусните линии, както и от отказа на част от столичани да ползват лични автомобили.
По предварителните разчети на общината автобусите трябваше да намалеят със 130, но това включва и разширението на метрото от "Младост" за летището, за което в момента няма средства. Тогава от общината изчислиха, че спестеното време за пътуване, изчислено като човекочасове на база средна работна заплата, е равносилно на 48 000 лв. на ден.
Метрото ще донесе до 4 години и сериозни екологични ползи - намаляване на вредните газове с 35 000 тона годишно.