Казусът с транспорта на София доведе до нови взаимни нападки, разменени между общинарите от различните групи днес в Столичния общински съвет.

Преди началото на заседанието от ГЕРБ-СДС поискаха оставката на заместник-кмета по транспорта Илиян Павлов, а опонентите им от ПП-ДБ ("Спаси София") ги обвиниха, че от ГЕРБ са оставили транспорта в кочина, а поисканата оставка на Павлов е "предизборна простотия".

Вместо заместник-кметът Павлов да обикаля с мокри кърпички транспортните средства в София, е добре да седне и да си свърши работата, заяви Антон Хекимян на брифинг пред журналисти в СОС, цитиран от БТА.

Искаме оставката на заместник-кмета по транспорт не само заради пропуските в работата му, но и като председател на Съвета за безопасност на движение на децата, абдикира и от този пост, каза и общинският съветник т ГЕРБ-СДС Ваня Тагарева.

По думите ѝ само в рамките на шест месеца това е втората извънредна сесия на СОС. След като решихме проблемите на тема сигурност, трябва да се решават и друг проблем, който Васил Терзиев и екипът му създадоха за по-малко от година, коментира тя.

Тагарева попита защо при положение че транспортните дружества имат задължения от над 25 млн. лв., в доклада е описан заем от 6 млн. лева. На тези въпроси не получих отговор, добави тя.

Тагарева каза, че в доклада на кмета за разрешаване на проблемите в градския транспорт пише и още нещо, което определи като силно възмутително.

Снимка: БТА

"Терзиев уведомява общинските съветници, че държавата дължи 19 млн. лв. на Столичната община", каза Ваня Тагарева, според която кметът не е предприел никакви действия.

Градът ни е "на автопилот" в последната една година, продължи общинският съветник от ГЕРБ-СДС Димитър Вучев.

По думите на Вучев пари има, защото проекти в последната една година не се изпълняват.

"По наша информация по сметките на Столична община има над 600 млн. лв., които стоят и чакат да бъдат насочени в конкретна посока, те са разпределени за проекти, които не започват", каза още общинският съветник. Той заяви, че очакват някой да понесе отговорност, "но това няма да е кметът Терзиев, защото той винаги праща неговите заместници".

От своя страна Борис Бонев, общински съветник и председател на групата на "Продължаваме промяната - Демократична България" ("Спаси София") заяви, че проблемът е наследствен и ГЕРБ са оставили столичния транспорт в кочина, а една група в СОС сипе към тях предизборни опорки и обвинения.

Снимка: БТА

"Те оставиха кочина, като техните действия и решения доведоха дружествата на автотранспорта до финансовия крах, който виждаме днес", категоричен беше Бонев и продължи:

"Дружествата, които имат проблеми, са управлявани от ръководства, които са избрани от ГЕРБ, а те имат наглостта да излизат тук и лъжа след лъжа да хвърлят обвинения срещу нас".

По думите му това е "добрата партия, която 20 години съсипвала София".

"Когато си оставил кочина, ти да излизаш тук и да обясняваш как ние носим пълната отговорност, а те добрата партия 20 години, съсипвала София, те били спасявали ситуацията. Това се нарича гьонсуратлък", подчерта Бонев и добави че по-рано днес от групата на ГЕРБ-СДС са били в кабинета на зам.-кмета по транспорт, а сега му искат оставката, което Бонев определи като "предизборна простотия".

"Толкова ли не можете да се овладеете за месец и половина или вашият банкянски началник ви е разпоредил: "Громете!", попита Бонев.

Дълговете на градските предприетия за транспорт в София са наследени от ГЕРБ, когато транспортната рамка беше с дефицит 50 млн. лв., каза и общинският съветник от групата на "Продължаваме Промяната - Демократична България ("Спаси София") Андрей Зографски, цитиран от БТА.

Снимка: БТА

Зографски посочи, че ако днес гласуват доклада за отпускане на заем, това ще бъде втората помощ, която Столичната община дава за градския транспорт в рамките на този мандат. По думите на общинския съветник "много загрижените ни бивши управници не се направили и на 20%". Зографски каза, че поведението на групите в СОС е "дайте да дадем, другари", Според него това не е поведение на десни партии.

Очакват от нас решенията, очакват от нас да осигурим средствата, а те само наддават, заяви Зографски. Той посочи, че общината през Центъра за градска мобилност (ЦГМ) преизпълнява приходната част, а Общината се справя по-добре от това, което е заложено. Огромният проблем е че държавата не покрива задълженията, които ни вмени, добави още той.

Откакто стана ясно за запора в Столичния автотранспорт, със зам.-кмета по транспорт не сме спирали работа, каза Зографски. Той обясни, че запорът се е случил заради скандалния ремонт на депото в "Дружба" направено през 2020 година по инициатива на общинските съветници Карлос Контрера и Стефан Марков, недоразплатено от ръководството на Столичния автотранспорт. Вероятно този случай ще го дадем на прокуратурата, добави Зографски.

И сегашните ръководства на дружествата са назначени от ГЕРБ, защо те тогава търсят подкрепа от зам.-кмета по транспорт Илиян Павлов и от кмета на София Васил Терзиев и групата на "Спаси София", попита Зографски и заяви, че няма да се поддадат на този натиск.