За пълна мобилизация на депутатите от всички страни, които ще бъдат негативно засегнати от планираните промени във връзка с пакета "Мобилност" призова президентът на ПЕС Сергей Станишев. В пост на официалната си Фейсбук страница той предупреди за риска да се приеме позиция, която в крайна сметка да не удовлетворява никого, а да послужи единствено на анти-европейците, които да я развеят като знаме срещу "лошия" ЕС. Станишев изрази и разочарование от това, че въпросът с промените не е бил решен по време на българското европредседателство.

Ето я цялата позиция на Сергей Станишев:

Два гласа не ни достигнаха, за да спрем гласуването на пакета "Мобилност" в сряда в Европейския парламент. Това показа още веднъж дълбокото разделение сред депутатите - не по партиен, а по национален признак. Доволен съм, че Делегацията на българските социалисти беше в залата в пълен състав. Този резултат показа и че битката все още не е загубена.

Ако можем наистина да съжаляваме за нещо, то е за пропуснатите възможности при преговорите между държавите-членки в Съвета, особено по време на Българското председателство. Тогава управляващите сметнаха, че е по-рейтингово да играят ва-банк на гребена на популистката вълна и отказаха въобще да преговарят по досието, уж в защита на националния интерес. Така просто подариха темата на Австрийското председателство, които нямаха подобни скрупули и си изиграха картите по-интелигентно - приетата позиция на Съвета отразява изцяло техния интерес. Това прави задачата ни в ЕП изключително трудна, предвид броя депутати от големите държави.

В условията на предизборна кампания е невъзможно да се постигне разумен и справедлив компромис по пакета от мерки за транспортния сектор и въпросът трябва да остане за разглеждане в следващия мандат на ЕП. Това беше и посланието ми към премиерите и партийните лидери на ПЕС миналата седмица.

Предстоят интензивни дни на преговори и съгласуване на позиции. Необходима е пълна мобилизация на депутатите от всички страни, които ще бъдат негативно засегнати от планираните промени. В същото време, постъпилите допълнителни предложения за изменения са над 1200. В тази ситуация рискуваме да се приеме позиция, която в крайна сметка да не удовлетворява никого, а да послужи единствено на анти-европейците, които ще я развеят като знаме срещу "лошия" ЕС. Така става винаги, когато националният егоизъм вземе връх над общия интерес и духа на компромис, сътрудничество и солидарност, който е заложен във функционирането на европейските институции.

А духът на националния егоизъм отдавна е пуснат от бутилката. Но каквото и да се случи в сряда, борбата е далеч от своя край - предстоят преговори между държавите-членки, Парламента и Комисията, които със сигурност ще отнемат много време. Вярвам, че трябва да водим битката до край, заради хората в транспортния сектор и техните семейства. Заради националния интерес на България. И заради ЕС, какъвто го искаме - на солидарността и справедливостта.