Тази година ще е последната за изтребителите МиГ-29, които ще бъдат използвани за охрана на въздушното пространство. Това ще се случи на фона на липсващо решение как ще продължи изпълнението на ангажимента, съобщава БНР.

Най-новите изтребители МиГ -29 са на малко над 30-ина години. Но проблемите с удължаването на ресурса им се появиха заради войната в Украйна. Ремонтът и поддръжката на самолетите се правеше основно в Русия. Последното рамково споразумение е от 2018-а година за срок от 4 години на стойност около 41,5 млн. евро. Заради забавяния заради Covid България поиска неустойки. Към май 2021-а част от неустойките бяха платени.

Сега служебният министър на отбраната Димитър Стоянов говори за осигуряване на поддържани МиГ-ове за "подготовката на летателния състав до края на 2023-та". Но засега няма яснота как се движи договорката с Полша за два свалени от МиГ двигателя и шест, които са за ремонт. Служебното цивилно ръководство на армията не е се отказало и да търси т.нар. междинен изтребител. С опции да е от Швеция или Франция. Трудната ситуация пред ВВС е и заради изместените от 2025-а година нататък срокове за доставка на първите осем Ф-16.

През последните години охраната на въздушното ни пространство се изпълнява и от НАТО-вски изтребители Ф-16, "Юрофайтър, Ф-35, но винаги съвместно с българските пилоти. Заради Конституционните ангажименти, както са подчертавали от Министерството на отбраната.