Закупуването на два двигателя от Полша и ремонтът на шест други не гарантират дългосрочната експлоатация на самолетите МиГ-29, а целят осигуряване на подготовката на летателния състав на приемливо ниво да края на 2023 г. Това каза служебният министър на отбраната Димитър Стоянов по време на парламентарния контрол днес.

Атанас Зафиров от БСП попита какъв е резултатът от водените разговори с Полша за предоставяне на ремонтирани двигатели за МиГ-29, колко двигателя предстои да бъдат ремонтирани, колко закупени и в какъв срок те ще бъдат усвоени от българските Военновъздушни сили (ВВС).

В началото на август Министерството на отбраната е изпратило запитване за закупуване или ремонт на шест броя двигатели изделие 88 за МиГ-29 до Полша, обясни Стоянов. Той добави, че са проведени разговори и с министъра на отбраната на Словакия относно възможността за предоставяне на двигатели, но Словакия е отговорила, че самолетите МиГ-29 с резервните части са предвидени за Украйна.

"В резултат от проведените срещи Полша пое ангажимент за извършването на ремонт на шест двигателя", допълни той. Полското министерство на отбраната е взело решение да свали от експлоатация един самолет МиГ-29 и двигателите му да бъдат подготвени за предоставяне чрез продажба на България, каза министърът и добави, че всеки един от двата двигателя има остатъчен ресурс от над 200 часа.

"Работи се активно по доставката на двата двигателя. В Министерството на отбраната е получена информация, че Полша ще предложи оферта и проект на договор през следващата седмица", съобщи Димитър Стоянов.

"По отношение на ремонта на шестте двигателя, който се очаква да приключи до края на тази година - те са собственост на Полша, министерството е подготвило и изпратило проект на междуправителствен договор", обясни Стоянов. Той отбеляза, че сключването на такова споразумение най-вероятно ще отнеме малко повече време, защото е необходимо да се подпише и да се бъде ратифицирано от парламента.