Отпуснаха 1,35 млрд. лева за нови 134 км от "Хемус" и разплащане със строителите
Държавата започна да се разплаща със строителите на пътища. У нас трудът по магистралите излизал най-евтино
На днешното си заседание правителството реши да отпусна допълнителни 1,349 млрд. лева по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за 2018. С тези пари ще бъдат изградени 134,2 километра от магистрала "Хемус" - това е отсечката от Боаза до пътя Русе - Велико Търново. Сумата ще е от централния бюджет за 2018 г.
Още по темата
- АПИ: До 2024 г. магистрала "Хемус" трябва да е готова
- Ремонтират със 143 млн. лева 17 виадукти на "Хемус" и "Тракия" (снимки)
- Борисов: "Хемус" ще се строи максимално бързо
- Борисов: До септември 2019 г. ще бъдат готови още 2 участъка от "АМ Хемус"
- Предложихме на Китай да изгради АМ „Хемус“ и „Черно море“
От този близо 1.35 млрд., малко повече от 150 млн. лева ще бъдат използвани за погасяване на задължения на държавата към строителните фирми.
Общата дължина на АМ "Хемус" от София до Варна е около 420 км. Изградени са участъците между София и Ябланица и от Белокопитово до Варна, които са общо близо 170 км. В момента се строят още близо 26 км от автомагистралата - 9,3 км в отсечката между Ябланица и Боаза и 16,32 км от п.в. "Буховци" до п.в. "Белокопитово".
Премиерът Бойко Борисов заяви на правителственото заседание и пред кметовете на Варна, Търговище, Велико Търново, Севлиево, Ловеч и Плевен, че приоритет на правителството винаги е било отношението към Северна Българи.
Парите сме ги събрали повече от битката с корупцията и контрабандата. Това е ясно и затова изцяло са бюджетни пари, изтъкна премиерът.
Кметът на Велико Търново Даниел Панов благодари от името на 122 общини и 13 области, че магистрала "Хемус" "чертае бъдещето на Северна България".
Бъдещето на Северна България и модернизирането на региона е свързано със строителството на автомагистралата и осигуряването на бърза и безопасна пътна комуникация между София и Варна. Ще се съкрати времето за пътуване между столицата и третия по големина български град. Автомагистралата ще осигурява и връзка с пристанище Варна, което е ключово за търговията с Русия, Украйна и Турция, отбелязва в свое съобщение пресслужбата на Министерски съвет.
Разплаща ли се държавата навреме
На среща с премиера Борисов днес от Камарата на строителите в България (КСБ) са поставили въпроса за разплащането с бранша по проекти, каза председателят на УС на инж. Илиян Терзиев. Въпросът им е бил решен с допълнителните пари за магистрала "Хемус", добави той, което по думите му осигурява "предвидимост за бранша в рамките на година и половина-две за малките фирми". Строителите са изтъкнали на срещата с премиера, че би било пагубно за бранша спирането на еврофондовете.
Министър Петя Аврамова заяви, че отговорност на МРРБ е да се разплаща със строителите в срок и че с отпуснатите днес от правителството 152 млн. лева ще бъдат погасени задължения по вече извършени дейности.
Ще бъде платено и за реконструкцията на първокласния път Слънчев бряг - Бургас, обходния път на Ахелой, Пловдив - Асеновград и други ремонти, извършени от строителни компании, на които министерството и АПИ имат задължения да се разплатят, поясни Аврамова.
От КСБ се срещнаха днес с Борисов, за да му връчат подписка в подкрепа на строителния бранш и писмо относно подписката и техните искания.
У нас било най-евтиното пътно строителство
Във връзка с обвинения за некачествено и скъпо строителство Терзиев каза, че за некачественото строителство има правила за начина по който това се доказва и ако и когато това се докаже, "фирмите носят своите гаранции, и са длъжни да си го отстранят". Той отрече и твърдения, че българските строители работят скъпо, като показа справка, според която у нас се работи на най-ниската часова ставка - 3,60 евро, най-високата е в Швейцария - 63 евро, а в бившите социалистически страни около България ставките те са от 8 евро до 15 евро. Единичните цени за километър магистрали и водни цикли у нас са най-ниски от цяла Европа, допълни Терзиев. Той изтъкна, че с подобни ставки няма как да се задържат строителите и отбеляза, че за бранша са нужни правила за целия строителен процес.