"Южен поток" и "Бял поток" си приличат по това, че България по никакъв начин не участва в тях. Това каза заместник-председателят на АБВ Любомира Ганчева по време на пресконференция.

Проектът "Бял поток" официално е стартирал 2013 г. с очаквания 2022 г. да бъде факт. Това е един проект, който ще докарва газ от Туркменистан за цяла Европа, но който изцяло заобикаля България. Пред вас има една карта, която показва всъщност как ще стартира проектът от Туркменистан, Азербайджан, Грузия, Черно море, Румъния и Западните Балкани. Това е проект с мащаб 20 млрд. кубични метра газ. До 2022 г. трябва да влезе в сила. В момента ЕК и Европа със своите институции го е припознала като важен проект с цел диверсификацията в доставките на природен газ. За него в момента се харчат европейски пари и до края на 2019 г. трябва да приключи първата фаза на проектни проучвателни дейности.

Какво се случва в геополитическата координатна система? До края на тази година приключва споразумението между Украйна и Русия за пренос на природен газ. Едно споразумение, което за 2018 г. украинската компания е регистрирала 500 млн. долара или 20 млрд. кубични метра газ. Този договор до няколко месеца няма да бъде факт и за момента няма индикации да бъде потвърден и удължен. В същото време втората тръба на "Турски поток" трябваше да замени този пренос на газ", алармира Любомира Ганчева.

Тя припомни, че от АБВ са единствените, които още януари месец са сигнализирали, че по начина, по който се случва процесът в България този срок няма да се спази. "За съжаление днес 9 месеца по-късно това е абсолютен факт. Няма как да успеем за 1 януари да работи втората тръба на "Турски поток", която минава през България и тя да пренася природен газ. На този фон в Европа официално вече се говори за "Бял поток". Европа не вярва, че в България е в състояние и че на България може да се разчита за едни големи проекти", каза още Ганчева. Тя заяви, че ако през Средновековието са се борили две големи цивилизации коя точно да покръсти България и страната ни е била на кръстопът, защото от държавата ни е зависил целия континент и неговото бъдеще, в момента всички Велики сили се опитват да заобиколят страната ни.

"Абсолютно случайно или неслучайно ние на първо място се отказахме от "Южен поток". Отказахме се от него, а той ни гарантираше 400 млн. лв. на година транзитни такси. Зарадвахме се, че го заменяме с втората тръба на "Турски поток", при който с 35 % е по-малък преносът на количеството газ и като платим таксите на Турция, в момента щяхме да се радваме на 218 млн. лв. на година приходи. Сега обаче правим така, че да си спънем сами проекта. Няма основателна причина защо този проект не е изпълнен в срок и защо досега правителството и няколко поредни правителства съсипват "Южен поток", съсипват строежа на втора тръба на "Турски поток" и дали това не е удобната причина да бъде удължен един проект на пренос на газ между Русия и Украйна, от които ще печели Украйна. Ще печели Турция, на която си отдаваме изцяло газоразпределителното място в Европа и защо всички енергийни проекти изцяло заобикалят България", допълни още Ганчева.

От своя страна лидерът на АБВ Румен Петков посочи, че партията му продължава да твърди, че силното за България и Европа решение е пряката доставка на руски газ за континента чрез страната ни. "Сега, ние Европа ще плащаме транзитен газ на Турция. Няма никакъв разумен аргумент защо това трябва да се прави. Второ ние вече губим десетина милиарда и повече кубика газ транзит, който Турция пряко ще взима от Русия. Досега този газ минаваше през България. Неспособността на поредица български правителства доведе до това разбирателство между Русия и Турция и те изградиха проекта "Турски попок", подчерта Петков. "Много именити наши политици Радан Кънев, Мартин Димитров, Светослав Малинов и кой ли не обясняваха, че "Турски поток" няма да има и че това е спекулация. "Турски поток" е факт и ние губим от това, че вече има "Турски поток" стотици милиони годишни такси. Липсата сега практически на време за изграждането на втората тръба през България е изцяло по вина на българското правителство. Не знам дали си спомняте ажиотажа печели Саудитска Арабия после през не помня кой инструмент отменихме обявения резултат на Саудитска Арабия", коментира Петков. Той посочи, че вече сме септември и не е започнало изграждането на тръбата. "Говорим за 470 км. Няма такъв консорциум в света, който да успее да изгради 470 км тръба за три месеца. Нали разбирате, че декември не е месецът, в който може да кипи усилено изграждане на тръбопровода", допълни още Петков. Според него Русия не може да си позволи политически да остави Европа без газ. По думите му затова Европа гледа с недоверие на нас.

Доц. Кючуков коментира темата за туризма.

Доц. Кючуков обърна внимание на публикации в британската преса за двама туристи, починали от легионерска болест след посещение на курорт в България. "За това събитие близките са подали съдебни искове към туроператора и към хотела, в който са били двамата туристи. Точното място за заразяване трудно може да се установи, но с основание или без основание тези публикации в британската преса изключително лошо влияят на престижа на нашите курорти. Легионерската болест е нещо, което не бива да се подценява, за първи път е установена през 1976 г. на сбирка на американски легион в елитен хотел във Филаделфия. Досега въпреки целия прогрес на медицината, смъртността е между 5 и 10 %. Ние не трябва да подценяваме разпространението на тази болест. Тя се причинява от една бактерия, която се предава чрез аерозоли: от климатици, от басейни, от устройства за охлаждане чрез водни пари. Степента на възприемчивост е много висока", уточни още доц. Кючуков. По думите му за миналата година има 2 случая на легионерска болест в България , а 11 хил. е броят им в Европа. "Това не говори за чистота на водите в нашите курорти, а се дължи на един единствен факт. В момента в България има две лаборатории, които имат възможността да изследват водите за тази опасна болест. През 2003 г. Министерство на здравеопазването издаде методични указания за предпазване от тази болест. За съжаление от това не последва нищо. Не излезе наредба, която е вече задължителния нормативен документ и всъщност благодарение на нехайството на държавата, Министерство на туризма и Министерство на здравеопазването - изследването за това опасно заболяване е оставено на доброто желание на собствениците на хотели и басейни. За тази година от всичките наши хотели 25 са сключили договор и са направили изследвания за наличието на тази опасна инфекция във водите си", коментира още доц. Кючуков. По думите му това още веднъж показва, че няма никаква стратегия, няма никакви задължителни мероприятия, които биха предпазили от тази болест. "Нещо повече - ние нямаме дори задължителни стандарти, по които да установим наличието на това заболяване в българските граждани. Не може да си представите, че при 11 хил. случая в Европа, само 2 са в България", посочи още доц. Кючуков.

"Считаме и след днешния ден ще изпратим документи, ще изпратим нашия анализ на Министерство на туризма, на министерство на здравеопазването, на съответните комисии в парламента, че държавата е длъжна да се намеси по начин, по който е уреден въпроса в другите държави от ЕС поне, за да предпазим първо нашите и чуждите граждани и второ, за да издигнем престижа на нашите курорти, нашите хотели. Предлагаме пет точки, които ще ви ги прочета, те са малко по-специфични", каза доц. Кючуков и изброи сред тях задължителни мерки за дезинфекция в хотелите, да се изследват поне два пъти годишно климатичните инсталации и строго проследяване на състоянието на водите в басейните. Той обясни, че страната ни е предложила в ЕС и има патентно право български фирма на светофар за чистота на басейните. Кючуков поясни, че става въпрос за устройство, което да показва степента на замърсеност и риск. "Предлагаме институциите да се заинтересоват от това нещо, което е патентовано в ЕС и в бъдеще като перспектива това да бъде един от критериите при присъждане на син флаг на съответните курорти", заяви още доц. Кючуков.

Румен Петков остро реагира на поста във фейсбук на министъра на отбраната Красимир Каракачанов за обществената поръчка за ремонта и модернизацията на самолетите L-39.