Задължително ни трябва междинен изтребител още в рамките на 12-15 месеца, за да си изпълняваме конституционните задължения, каза бригаден генерал Николай Русев, командир на авиобаза Граф Игнатиево по БНР по повод запитването на българското служебно правителство до Италия, Испания, Франция, Швеция и Нидерландия. Самолетите са необходими, за да не се прекъсва бойното дежурство, което ВВС носят от 1951 г. насам, добави той.

По думите му няма разнобой по темата между генералите, които са наясно, че Ф-16 ще летят в България, но първите осем ще дойдат най-рано след две години, а дотогава ни трябва междинен изтребител. Запитванията ни са за 10 самолета - 8 едноместни и 2 двуместни.

"Ако можем да ги получим, ще ни се реши проблемът напълно, тъй като ще бъдат натовски стандарт и няма да имаме необходимост от Русия, Беларус, а ще бъдат поддържани от български специалисти", обясни той, като добави, че това ще става и с подкрепата на доставилата ги държава.

По думите му всички европейски страни, които могат да ни предоставят самолети, обучават пилотите само за 6 месеца, а тези, които ще бъдат инструктори - плюс още два месеца, така че нашите летци ще могат да летят още догодина. Обучението за Ф-16 отнема 2,5-3 години, напомни той. Ген. Русев отхвърли противопоставянето на Ф-16 от критиците на служебното правителство, като добави, че не става въпрос конкретно за "Грипен", защото още няма получена оферта нито за такъв самолет, нито за "Рафал", нито за "Мираж", нито за "Юрофайтър".

"Оферти не са предлагани от никого. Италия и Нидерландия отговориха, че не могат да предоставят авиационна техника. От Франция и Швеция се отзоваха на поканата за разговори, за да разберат какво искаме, но детайли не са обсъждани. Предстоят срещи за офертите. Още не е детайлизирана информацията", добави летецът. Според генерала няма да приемаме нито скъпи оферти, нито такива за доставка на самолети за след няколко години, а само за такива, които ще дойдат до 2023.

"Между генералите няма противопоставяне. В случая се появяват експерти из медиите, които са със съмнителна експертиза, те коментират всички теми. В авиацията няма противопоставяне по темата. Получаването на междинен изтребител е задължително. F-16 ще лети в България, той е платен, решението е взето, поне първите осем ще дойдат, но ще дойдат след две години. Получаването на междинен изтребител за мен е задължително, тъй като ние носим бойно дежурство от 1951", коментира генералът.

"Доколкото съм запознат, в момента се събират оферти, за да бъдат поставени на масата, когато има действащ парламент и политиците да решат дали ще продължим с МиГ-29 и как ще го поддържаме, или ще бъде изведен от въоръжение и на негово място ще има заместващ изтребител. Ако чакаме да дойде новото правителство, да ви кажа, аз не знам кога ще стане това, но това е загубено време. Ние нямаме повече време за губене. Ситуацията е доста тежка, специално в изтребителната авиация. Това е единственият род авиация, в който не е модернизирано, не е купувана техника, нищо", коментира командирът на летците от авиобаза Граф Игнатиево.

"Не мога да коментирам изявлението на партийните лидери, но поради такива изчаквания от десетки години насам ВВС са недофинансирани.", обобщи той по повод критиките към служебното правителство заради инициативата да търси оферти за междинен изтребител.

"Въздушното ни пространство в момента се охранява, както и досега - надеждно и 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата. Дежурството ни не е приключвало от 1951 година до днес. МиГ-29, които използваме, са в добро състояние. Годни са за носене на бойно дежурство. Количеството и ресурсът са отделен въпрос. По принцип МиГ-29 може да бъде използван до 2030 година, но самолетът е като един автомобиил - периодично се сменят гуми, джанти", коментира още генерал Русев по повод съдействието на Полша да получим 6 плюс два двигателя . "Съюзниците ни помагат в охраната на въздушното пространство, но съвместно, не вместо нас - 2 техни самолета и 2 наши самолета", обясни ген. Николай Русев как се носи бойно дежурство.

Той уточни още, че никога руски самолети не са навлизали в нашето небе - нито преди войната в Украйна, нито след започването й. Имало е случаи, когато са се доближавали на 100-150 км отстояние от границата ни, добави шефът на авиобаза Граф Игнатиево.