С 456 гласа "за", 147 "против" и 49 въздържали се Европейският парламент подкрепи предложените промени в правилата за командироването на работници в ЕС. За шофьорите в товарните превози обаче промените няма да бъдат прилагани, докато за тях бъде прието отделно законодателство, съобщи EU observer.

Засега от Пакета за мобилност отпадат изисквания шофьорите да се прибират до родното си място на всеки 3 седмици, след третия ден в страна от ЕС на шофьора да му се плаща по нормите за командировки на държавата, в която е влязъл; да не се спи в кабините на камионите, промени в правилата за шосейния каботаж, който на практика ще го премахне.

Българските превозвачи определиха предложенията на френския президент Еманюел Макрон като протекционизъм, чиято цел е да изхвърли от пазара източноевропейските фирми.

Промените в директивата за командированите работници предвиждат срокът на командироване да бъде съкратен наполовина - до една година, а след това изпратените в чужбина служители да получават заплащане като местните и да плащат същите осигуровки и данъци като тях.

Предвижда се засилено сътрудничество при разследването на възможни измами с одобрените правила. Държавите в ЕС имат срок от две години да ги въведат в националното си законодателство. Московски обеща още преговори с Франция за превозвачите.

В дебата, предхождащ гласуването, евродепутатите се разделиха в оценките си за предложените промени в правилата за командироването на работници в Европейския съюз, познати и като Пакета за мобилност, но двете най-големи групи в Европарламента - на Европейската народна партия (ЕНП) и на социалистите и демократите, дадоха знащ, че ще ги подкрепят. Промените са в сърцевината на вътрешния пазар на ЕС, заяви еврокомисарката по заетостта Мариан Тейсен, цитирана от БТА. За да успее европейският проект, вътрешният пазар трябва да бъде справедлив. Промените не са протекционистични, а целят да се опази доверието на гражданите в единния пазар. Голямо мнозинство в Съвета на ЕС подкрепя предложенията, добави тя.

Всички се наредиха зад превозвачите В последвалите становища на парламентарните групи Европейската народна партия посочи, че промените ще облекчат пазара и работниците, а социалистите и демократите определиха днешния ден като един от най-важните в този мандат на ЕП. И двете групи ще подкрепят промените, стана ясно от становищата им.

Европейските консерватори и реформатори (ЕКР) призоваха да се избегне разделението между Изток и Запад и създаването на правна несигурност. "Може да застрашим мястото на малките дружества. Затрудняваме командироването и това може да доведе до увеличение в броя на работещите незаконно", посочи групата на ЕКР.

Групата на АЛДЕ определи въпроса като чувствителен. Според либералите не става дума за заплащане, а за бъдещето на Европа. Те попитаха дали ЕП иска да запази свободното движение на услуги - една от основните свободи в ЕС. "Няма равновесие, не можем да подкрепим промените, защото би било глас срещу една от основните свободи" , посочиха либералите.

Групата на "Зелените" заяви, че правата на работниците са били пренебрегвани в последните години, а това е довело до омраза и загуба на доверие. Северната европейска левица посочи, че промените не решават въпроса със социалния дъмпинг.

Групата "Европа на свободата и пряката демокрация" отбеляза, че досега е имало твърде много измамници и на това трябва да се сложи край. Групата "Европа на свободата и пряката демокрация" подкрепи предложението за еднакво заплащане срещу еднакъв труд на едно и също място, но настоя да се предвидят наказания за дружествата нарушители, както и новите правила да влизат в сила от първия ден на дейността зад граница.