Комисията проведе заседанието си съвместно с парламентарната комисия по икономическа политика и туризъм, която също одобри проекта.

Европейски растеж, спад на безработицата и дефицит над 3%, планира финансовият министър Владислав Горанов при обсъждането на бюджет 2016.

По отношение на макроикономическите прогнози в средносрочен план забелязваме плаха ревизия в положителна посока. Реалният растеж на БВП е близък до средноевропейските нива е се очаква да достигне 2,1%", каза Горанов.

Според него растежът основно е движен от вътрешното търсене. То се очаква да се увеличи с 0.4%. Това според Горанов ще помогне за спад на нивото на безработицата до 9.1%. Очакваното понижение на работната сила ще бъде по-слабо с приетите мерки за повишаване на стажа за пенсиониране“, уточни министър Горанов.

По думите му, инфлацията е 0,5%, като влиянието на промените в данъчната политика, свързани с увеличение на акцизни ставки се очаква да бъде сравнително слабо.

Преди приемането на бюджет 2016 ще се наложи парламентът да актуализира бюджет 2015.

Заложената първоначално фискална цел от 2.9% (бюджетен дефицит) търпи известна корекция. Прогнозирано е преизпълнение по общата консолидирана фискална система 3,3 млрд. лв. Отчетени са предизвикателствата за рязко свиване на персонал в някои сектори. Допълнителните разходи по консолидираната фискална програма са в размер на около 1.7 млрд. лв.

Предлага се осигуряването за сметка на средства от ЕС в размер на 494, 7 млн.лв., които ще обезпечат изпълнението на проектите по програмите на ЕС. Предложен е допълнителен ресурс в размер на 387,8 млн. лв. за допълнителни разходи свързан с европейските финансови фондове", уточни министър Горанов.

Той посочи още, че има проблем с недостиг на средства за разходи на персонал. "Така предложената ревизия на програмата за 2015 дава възможност на някои от системите, които изпитват финансови трудности, да могат да приключат успешно бюджетната година. Две трети отиват да може успешно да приключим всички стартирали проекти, съфинансирани с европейски фондове, за да дадем възможност да приключи нормално старият програмен период", уточни министър Горанов.

По думите му, изготвените разчети в края на миналия месец и в първите дни на ноември са относително консервативни, че дефицитът няма да достигне 3.3 % . "В разчетите са включени максималните лимити, които да гарантират усвояването на еврофондовете. Тези нива на разходи няма да бъдат реализирани и дефицитът на касова основа няма да достигне тези нива", каза той.

Във връзка с фискалната политика за 2016 година министър Горанов посочи, че по-добрите приходи трябва да се използват за по-ускорен темп на намаляване на дефицита.
"Преразгледахме дефицита и предлагаме да бъде ограничен до 2 % от БВП. Така представен звучи относително малък, но е в размер на 1,8 млрд. лв. Това автоматично води до увеличаване на дълга с този размер", каза Горанов.

Запазването на ниско ниво на данъчната тежест в Закона за държавния бюджет за 2016 година е едно относително предимство, каза министърът на финансите Владислав Горанов.

По думите му, от първостепенна важност е да се достигне една неутрално бюджетна позиция с оглед на това да не се излага страната на свръх задлъжнялост и нови дългове. Горанов заяви, че се стремим към една поетапна консолидация, която да позволи да имаме 1% дефицит от БВП. „Планираното намаление на дефицита от 3,1% на 2,1% се дължи на консолидираната програма и на приходите“, коментира той.

Според него отрицателният принос в подобряването на баланса оказва подобрението на приходите от ЕС, с 1 пункт повече от 2015 година, главно заради стартиращия нов програмен период.

По отношение на разходните политики Горанов коментира, че се спазва политиката на доходите за увеличение на минималната работна заплата от 1 януари, която се предвижда да стане 420 лева. Горанов допълни, че е добра стъпка увеличението на стандартите за средно образование, което е предпоставка за увеличение на заплатите.