Министър-председателят заяви, че не трябва да ругаем Европа и американците за това, че е спрян "Южен поток" и е категоричен, че ако не бяха свалили първото му правителство, газопроводът щеше да се строи, нямаше да бъде спрян, защото и американците, и европейците знаеха, че той е изгоден за България.

Отношенията ни с Русия

Борисов изрази надежда, че вече са се нормализирали отношенията ни с Русия и каза, че важно е да разбират, че имат партньори от другата страна, които могат да казват и да, и не, когато не е в техен интерес. Които не се влияят от конюнктурата, а си спазват традиционните политики.

"Но се надявам, че с това, което стана със сваления руски самолет от Турция, показахме, че ние само гледаме българския си национален интерес и сме лоялни членове на ЕС и НАТО. И няма нищо лично оттук-нататък", заяви премиерът и добави, че българите не обичат и не мразят за сметка на единия или на другия блок.

Газовият разпределител "Балкан"

Борисов е убеден, че след спирането на "Южен поток", алтернативата е в газовия разпределител "Балкан", за който вижда големи шансове, а и Европейската комисия добре знае за него.

"Нещо повече, сега сме обърнали схемата на действие: ЕК води преговорите заедно с нас, разбира се, с руската страна за евентуално докарване на руски газ до газовия разпределител "Балкан", твърди премиерът.

"Започнахме строежа на интерконектора с Гърция, където също до 10 млрд. куб. м газ може да идват, започнахме интерконектора ни с Турция, където ако един ден азерски или туркменски газ по южния коридор дойдат. Разбира се, преди това трябва да се решат проблемите на Нагорни Карабах."

"Хан Аспарух", "Силистар" и "Терес"

На първо място в този газоразпределител е газът, който ще дойде от "Хан Аспарух", "Силистар" и "Терес".

"Знаете, че 10% от газа, който изразходваме, пък е от Галата. Така че от 4-5 източника може да си съберем в този газов разпределител газ и да го транспортираме за Европа“, продължи министър-председателят.

По думите му, ако от Гърция се докара евтин компресиран или втечнен газ, дали от Египет, Израел, или Съединените щати, ние трябва да имаме готовност както с другите магистрали – ако искаш да вкарваш трафик и да вземеш транзитни такси, първо трябва да направиш пътищата.