БГНЕС
Проверяват 5000 асансьора в Пловдив
Извънредни проверки на техническото състояние на асансьорите започна от днес в Южна България.
Инспектори от Сливен, екипи от Бургас, специалисти от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор от Пловдив започнаха проверка на асансьорите в обществените сгради в три града - Пловдив, Пазарджик и Смолян.
В Пловдив има повече от 5000 асансьори, които се поддържат от около 30 сервизни фирми, сочат данните на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН).
Вече има изготвен график за контрола и проверката им, съобщи Димитър Михайлов, началник на отдел „Южна България” в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.
Проверката на състоянието на асансьорите е тематична и е по разпореждане на вицепремиера Екатерина Захариева. Поводът е трагичният инцидент в столицата, при който загина една жена, а друга беше тежко ранена.
"Работим на случаен принцип по сигнали в жилищни и в обществени сгради, за да направим представителна извадка", обясни Михайлов. Тя ще съдържа данни за проблемните асансьори, в кои градове са те, кои фирми не изпълняват задълженията си по контрола.
Шестнайсет инспектори от агенцията ще проверяват техническото състояние на асансьорите, извършван ли е преглед и кога, има ли договор за поддръжката им, има ли неизправности, обясни Михайлов.
Планирано е проверката да продължи две седмици, но ако времето не е достатъчно да се отговори на сигналите на хората и на въпросите на компетентните служби, ще продължи месец или неопределено време, допълни директорът.
Наскоро от Българска асансьорна асоциация предупредиха, че около 80 000 асансьора не отговарят на много от европейски изисквания за безопасност.
Огромната част от тях са на повече от 40-50, дори на 80 години и често се поддържат с подръчни материали.
От бранша твърдят, че в повечето случаи контролът и прегледите на асансьорите се извършва повърхностно или фиктивно, или изобщо не се прави.
Миналата седмица от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор предложиха да се забрани използването на части втора употреба при ремонт на асансьори, а проверките им да станат веднъж годишно, а не както досега - на три години.
В същото време обаче за 2/3 от асансьорите в България липсват качествени резервни части. Това важи за съоръженията, произведени преди края на 80-те години на миналия век, които са около 80 000 от общо близо 120 000. Оригинални части за тях вече не се произвеждат, а ремонтите се правят с детайли, изработени в работилници и леярни, показа допитване на “Труд” до по-големите ремонтни фирми.
В Пловдив има повече от 5000 асансьори, които се поддържат от около 30 сервизни фирми, сочат данните на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН).
Вече има изготвен график за контрола и проверката им, съобщи Димитър Михайлов, началник на отдел „Южна България” в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.
Проверката на състоянието на асансьорите е тематична и е по разпореждане на вицепремиера Екатерина Захариева. Поводът е трагичният инцидент в столицата, при който загина една жена, а друга беше тежко ранена.
"Работим на случаен принцип по сигнали в жилищни и в обществени сгради, за да направим представителна извадка", обясни Михайлов. Тя ще съдържа данни за проблемните асансьори, в кои градове са те, кои фирми не изпълняват задълженията си по контрола.
Шестнайсет инспектори от агенцията ще проверяват техническото състояние на асансьорите, извършван ли е преглед и кога, има ли договор за поддръжката им, има ли неизправности, обясни Михайлов.
Планирано е проверката да продължи две седмици, но ако времето не е достатъчно да се отговори на сигналите на хората и на въпросите на компетентните служби, ще продължи месец или неопределено време, допълни директорът.
Наскоро от Българска асансьорна асоциация предупредиха, че около 80 000 асансьора не отговарят на много от европейски изисквания за безопасност.
Огромната част от тях са на повече от 40-50, дори на 80 години и често се поддържат с подръчни материали.
От бранша твърдят, че в повечето случаи контролът и прегледите на асансьорите се извършва повърхностно или фиктивно, или изобщо не се прави.
Миналата седмица от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор предложиха да се забрани използването на части втора употреба при ремонт на асансьори, а проверките им да станат веднъж годишно, а не както досега - на три години.
В същото време обаче за 2/3 от асансьорите в България липсват качествени резервни части. Това важи за съоръженията, произведени преди края на 80-те години на миналия век, които са около 80 000 от общо близо 120 000. Оригинални части за тях вече не се произвеждат, а ремонтите се правят с детайли, изработени в работилници и леярни, показа допитване на “Труд” до по-големите ремонтни фирми.