Шофьори от градския транспорт на столицата, облечени в жълти жилетки протестираха пред Столична община. Причината за недоволство са тежките условията на труд. Протестът съвпадна с провеждането на заседание на транспортната комисия в сградата на Столична община.

Други причини за протеста са ниското заплащане и липсата на кадри в сектора, което поражда по-голямо натоварване и полагане на извънреден труд от служителите.

Снимка: БТА

В заседанието участва и омбудсмана Мая Манолова. Над 1 200 от работещите в сектора са внесли подписка срещу лошите условия на труд и ниското заплащане. Те искат и спиране на нощния транспорт и освобождаване на бус лентите от нарушители. Обявяват се за криминализиране на агресията срещу водачите в градския и обществен транспорт. Шофьорите изказаха разочарование, че синдикатите не присъстват на протеста, за да защитят интересите им.

Снимка: БТА

"Шофьорите от столичния градски транспорт са абсолютно прави. Те искат достойно възнаграждение, спазване на Кодекса на труда и нормални условия на труд." Това каза омбудсманът Мая Манолова пред журналисти на влизане в Столична община на заседанието на Постоянната комисия по транспорт и туризъм към Столичния общински съвет /СОС/.

На него присъстваха и служители на столичния градски транспорт, след като вчера Манолова изпрати писмо до столичния кмет Йорданка Фандъкова и до председателя на Постоянната комисия по транспорт и туризъм към СОС Екатерина Йорданова да допуснат по двама представители от гараж на днешното заседание.

Работниците от бранша внесоха в институцията на омбудсмана петиция, подписана от 1 210 шофьори, в която се оплакват от липса на кадрова обезпеченост, полагане на извънреден труд, несъобразяване на разписанията с реалната ситуация на пътя и липса на нормални тоалетни на крайните спирки.

"Ще бъде добре ако общинските съветници и членовете - първо на транспортната комисия, а след това и всички останали, чуят проблемите от първо лице, поставят проблемите на масата и начертаят план за тяхното решаване", подчерта омбудсманът.

Снимка: Омбудсман

По думите й столичните шофьори в градския транспорт полагат по 350, 500, 700 часа извънреден труд, което е нарушение на Кодекса на труда по отношение на дневните, седмичните и месечните почивки.

"Вместо 9 дни някои от хората в градския транспорт почиват по 3 и по 4 дни в месеца, няма млади хора, които да искат да работят в системата заради ниските възнаграждения и лошите условия на труд", подчерта общественият защитник.

Според нея проблемът е изключително голям, натрупван с десетилетия и чакащ разрешаване.

"Това е важно и за столичани, защото ако зад волана е шофьор, който е работил без почивка - дневна, седмична, месечна, той е рисков и за себе си и за гражданите на София", заключи Манолова.

По думите й нейната роля като омбудсман е да бъде медиатор между гражданите и институциите.

"Аз имам ангажимент да защитавам българските граждани, включително 2 млн. столичани. Върша си работата в момента и смятам да си я върша, независимо от това какви избори ще има през тази или през следващата година", каза на заседанието Манолова.