Столична община изгуби на първа инстанция делото за цената на билета в градския транспорт в столицата. Административен съд-София отмени Наредбата за изменение и допълнение към Наредбата за реда и условията на пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община, и ако СОС и ЦГМ не бяха обжалвали това решение, вече трябваше да пътуваме с билет от лев и карта за 10 пътувания за 10 лева. Очаква се решението на ВАС. 

Покрай споровете за билета в столицата, се разбраха главно две неща: Първо, че билетът се казва "карта" и е трябвало да бъдем само малко по-наблюдателни, за да прочетем това върху превозния документ и да се запитаме защо е "кръстен" така? И второ, по изявление на зам.-председателя на СОС от БСП - Милка Христова, управляващите в СОС се опитват да се измъкнат от връщането на старата, по-ниска цена, с нова Наредба.

Милка Христова, на обсъждането за билета

Изводът от тези действия е нелицеприятен - това, което ще е добро за хората, се оказва неудобен вариант за управляващите.

Но да видим по какви причини билетът носи името "карта"?

Това име на превозния документ е регламентирано още преди 5 години - с Наредба 617 на СОС от 2013 г. /Чл. 9. Картата за еднократно пътуване е редовен превозен документ/. Тази Наредба е приета с Решение № 520 по Протокол № 48 от 26.09.2013 г., изм. и доп. с Решение № 617 по Протокол № 52 от 21.11.2013 г., изм. и доп. - Решение № 270 по Протокол № 12 от 14.04.2016 г., в сила от 1.06.2016 г., изм. и доп. - Решение № 11 по Протокол № 46 от 25.01.2018 г., отм. с Наредба за реда и условията за пътуване с обществен градски транспорт на територията на Столична община, приета с Решение № 178 по Протокол № 51 от 5.04.2018 г. Ако забелязвате, последното решение е от април месец тази година.

В проекта на новата Наредба, която може да се открие в интернет, цените за превоз на хора в столицата са новите, по-високи цени - т.е. наредбата може да се води "нова", но цените са старите.

Според някои врели и кипели с общинските работи хора, като Иван Петров, които могат с право да бъдат наричани "граждански коректив", това с билета-"карта" съвсем не било измислено случайно. По този начин приходите от продажбите на документа убягвали на НАП? Защо и по силата на какъв закон е възможно това, нека се произнесат експертите.

Иван Петров е достоен представител на гражданското общество

Според статистиката, високата цена на билета в столицата е довела до засилен автомобилен трафик в града. Това говори, че голяма част от столичани са предпочели да пътуват с личния си автомобил - очевидно го смятат не само за по-удобно, но и за по-евтино пътуване. По този начин се предполага, че е намалял пътникопотокът в градския транспорт. А именно пътникопотокът е факторът, който по досегашните наредби е определял цената. Пита се, въз основа на какво при снижен пътникопоток, цената на услугата се задържа висока? В съда СОС не можа да мотивира причините, довели до високата цена.

Като последица от нея, както казахме, голяма част от хората вече предпочитат да пътуват с личните си автомобили, а трафикът доведе до още по-голямо замърсяване на въздуха в столицата. От това пак печели някой, но със сигурност това не са пътниците, защото те са тези, които гълтат по спирките замърсения въздух. Стигна се до друг парадокс - зеления и белия билет. Всъщност, и на тях пише... карта. Някой може ли да ни обясни, защо?!