МОН няма да въвежда изпит за децата от детската градина преди първи клас
От просветното министерство уточниха, че ще правят оценка на малчуганите, но не под формата на тестове
Министерството на образованието и науката не обсъжда и не подготвя въвеждането на изпит в детската градина. В момента в детските градини ежегодно и във всяка възрастова група се проследяват техните постижения в началото и в края на учебното време, съответно 15 септември и 31 май, съобщиха от ведомството.
Още по темата
Повод за уточнението стана новината, оповестена от Нова телевизия, че и малчуганите от детските заведения ще минават през тестове, за да се види доколко са готови за първи клас. По неофициалната информация на медията от нивото на подготовка на децата ще зависи финансирането на детската градина.
"Много съм изненадана от шума, който се вдига от тези тестове. Те са няколко вида и се правят в продължение на повече от 25 години във всяка детска градина. Целта е да се види входящото и изходящото ниво на децата", коментира Иванка Харбалиева, съпредседател на сдружението на директорите в България, по Нова телевизия преди няколко дни. Според нея резултатите на децата няма да бъдат фактор при определянето на бюджетите за детските градини.
"Освен знанията, се измерва и фината моторика на децата, изследва се вниманието им. Това са изключително важни фактори при започване на първи клас", каза тогава Харбалиева.
"МОН планира разработването и прилагането на единен инструмент за проследяване на постиженията на децата за всички детски градини, но той няма да бъде под формата на изпит и по същество ще запази и сегашния модел на работа - под формата на игра и без децата да разбират, че се проверяват развитие на техните умения и училищна готовност", поясняват сега от ведомството.
Срокът за изработване на такъв единен инструмент за всички детски градини е до 2027 г, след което учителите ще започнат да го прилагат. Дългият срок е необходим, за да бъдат предприети всички необходими подготвителни дейности, включително и широко професионално обсъждане и апробиране на инструмента, посочват от просветното министерство.
Най-често за проследяване постиженията на децата и за определяне на училищната им готовност в детските градини се използва игровият подход, а инструментите за това, освен играчки, са и различни изображения на конкретни ситуации. Един пример би могъл да бъде детето да намери и да опише къде се намира дадена играчка. За същия въпрос може да бъде използвана и картинка, на която е изобразена аналогична ситуация. Това се случва в рамките на ежедневните занимания на децата, без самите те да знаят кога учителят прави тази проверка, се казва още в позицията на Министерство на образованието и науката.
Към момента всеки учител може да избере по какъв начин и с какъв инструмент да направи това, обясняват от ведомството.
Новият инструмент по същество няма да промени нищо за децата, но ще даде възможност за съпоставимост на резултатите между различните институции, се казва още в изявлението на министерството.