Предвидените спирки са общо 8, но сега започва строителството на 7, тъй като осмата не е готова документално.

Участъкът "Малък градски театър "Зад канала" - "Орлов мост" - "Патриарх Евтимий" - "Красно село" е с дължина 7 км.

"Стартираме и процедурата за още 4 станции (след 8-те), така че след три години и половина София със сигурност ще има нови 12 километра метро, което ще свързва районите на София, Горна Баня, Овча купел, Централна градска част с „Хаджи Димитър, а на следващ етап и в кв. "Левски"”, обясни Фандъкова по време на специална пресконференция за началото на строителните дейности.

850 млн. лв. за третия лъч на метрото

Проектът за изграждането на третия лъч на метрото в София включва общо строителството на общи 19 метростанции и нови 16 км подземни тунели. Вижте трасето >>>

Има осигурени 700 млн. лв. за строителството на новия лъч на метрото по ОП „Транспорт”, с допълнителното съфинансиране, сумата ще бъде около 850 милиона лева. Договорът е разписан и може да се започне работа”, съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски.

Общо 500 хиляди души ще ползват третата линия на метрото от бул. "Ботевградско шосе" до ж.к. "Овча купел" през 2019 г., когато тя трябва да бъде пусната в експлоатация, допълни Йорданка Фандъкова.

Премени в движението в центъра на София

Кметът на София призна, че при започването на строителството ще има затруднения в трафика.

"Хората, които ще могат да избягват движението през центъра, ще им бъдем благодарни, ако го направят”, призова Фандъкова.

От 20 януари ще бъдат затворени двете външни ленти на бул. "Патриарх Евтимий", движението ще се осъществява в другите две ленти на пътното платно, уточни тя.

"Синя зона" в района ще бъде закрита, тролейбусната спирка на бул. "Патриарх Евтимий" ще бъде преместена при пресечката с ул."Хан Крум". Стеснение на движението ще има също и при бул."Патриарх Евтимий" и бул. "Витоша", каза Фандъкова.

По думите й се изместват с около 50 до 100 метра спирките на градския транспорт на ул. "Георги Нови Софийски" в района на Александровска болница.

Промяна в движението ще има и на Орлов мост, каза столичният кмет. Автобусната спирка на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" в посока НДК ще бъде преместена със 100 метра.

Най-трудният участък

Строителството на централния участък на трета метролинията ще премине в изключително сложни геоложки условия. Трасето трябва да мине под нивото на подземните води, под реки, под двете действащи линии на метрото, което означава на места дълбочина до 28 метра, каза изпълнителният директор на „Метрополитен“ ЕАД инж.Стоян Братоев.

Поради това се изискват по-специални мерки за строителство и в тръжните условия са заложени строги изисквания за тунелната машина.

Строителството също ще е по-дълго - общо 36 месеца, като последният етап представлява комплексните пускови изпитания, които ще се извършват през първата половина на 2019 г., допълни директорът на "Метрополитен".

Сложна за изграждане е станцията от новата линия на метрото, която се намира на НДК, защото преминава през действаща метростанция.

Тази метростанция поради това, че тунелът минава под действащата метростанция, ще бъде 19,5 м. Организация на движението на строителството на НДК ще има от 20 януари до 23 март”, уточни той, като обясни, че ще бъде в две ленти движението там.

Другата трудна метростанция е на бул. „Пенчо Славейков” и бул. „Прага”, като началото на организацията на движението там ще бъде от 25 януари до 25 април, но то няма да бъде спирано.

На бул. „България” и бул. „Ив. Евст. Гешов” входовете на метростанцията ще бъдат в подлеза. Там няма да се спира движението, но в период от 10 месеца ще има движение по бул. „България” в две ленти.

Според инж. Братоев трудности ще има и при изграждането на метростанция "Красно село", защото трябва да бъде дълбока и ще има подземно автомобилно пресичане на ул. Житница. От 1 февруари до 30 март там ще има временна организация, която няма да влияе на движението.

Братоев уточни, че за новата линия ще трябва да се изгражда и ново депо за влаковете.

Пероните със стъклени прегради

Пероните в станциите на третата линия на метрото ще бъдат изолирани от релсовия път. Те ще имат прозрачни стъклени прегради с 1,5 метра височина и ще се отварят при пристигане на влака. Машинистът ще управлява отварянето и затварянето им, съобщи още шефът на "Метрополитен" .

Стъклените врати на пероните ще бъдат поставени, за да се ограничи достъпа на хора до релсите и да се предотвратят инциденти.

Братоев уточни, че мотрисите, които ще се движат по третата линия ще са марка "Сименс". За първия и втория етап от трасето ще бъдат доставени 20 влака. Те ще са алуминиеви, с тегло 24 тона, за разлика от движещите се в момента влакове, които са от стомана и тежат по 34 тона.

По думите му те ще могат да се управляват изцяло автоматично. Машинист все пак ще управлява влака, но функциите му ще са намалени до минимум.

Почасово билетче догодина

В момента се подготвя процедурата за избор на изпълнител на билетната система, за да може да се случи пълната промяна в организацията и условията за таксуване", съобщи кметът Фандъкова.

"Това значи хората да могат да плащат почасово и на разстояние. Това предстои, да се надяваме, до следващата година да го имаме”, каза тя.