Синята зона поскъпва двойно, отпадат картите за две линии
Столичният общински съвет прие Програмата за развитие на градския транспорт до 2015 г., с която вдигна двойно таксите в Синята зона. От общината обясниха, че така ще намалят колите в центъра. Въвеждат се и промени в картите за градски транспорт, с които практически те се оскъпяват.
От 1 септември обособената Синя зона ще е с възможност за паркиране за максимум два часа с цена от 2 лева за час. Сега таксата е 1 лев.
В Зелена зона ще може да се паркира срещу 1 лев за най-много четири часа. Ако не бъде заплатена цената за паркиране или се просрочи времето, ще се поставя скоба. За нея ще се плащат 30 лева, а освен тях - и съответната цена за час. След 19.00 ч. колите за които не е заплатена таксата, ще се репатрират. И двете зони ще работят от 8.00 до 19.00 ч. в работни дни, а Синята зона - и от 8.00 до 14.00 ч. в събота.
Освен това, още след месец, ще бъде забранено пускането на трето съобщение за кратковременно паркиране.
Цената за винетен стикер за паркиране по адрес на живеещите в Синя зона ще е 150 лева за година или по 15 лева на месец, а за Зелена зона - 100 лева на година или по 10 лева на месец. За втора кола ще се плаща в троен размер. Цената за "служебен абонамент" става 450 лева в Зелената зона и 650 лева - в Синята зона. Цената за репатриране на автомобил ще е 60 лева.
В момента има 10 паяка, които ще бъдат съсредоточени по преместването на неправилно паркирали коли през деня, а вечер ще репатрират автомобилите със "скоба", които не са освободени от собствениците.
Радослав Тошев от ГЕРБ заяви, че една трета от местата в сегашната Синя зона ще попаднат в бъдещата, а останалите ще са в Зелена зона. В момента в зоната за кратковременно паркиране са обособени 11 500 паркоместа, а с присъединяването на допълнителните места ще има увеличение с 5-6 хиляди места.
От 1 май пък влизат в сила промените в градския транспорт. Остава картата за една линия за граждани, която ще е с цена 23 лева в поименен вариант, и 28 лева - в неперсонифициран. Отпадат картите за две линии и вече ще има за цялата градска мрежа, на цена 50 лв. Отпадат и билетите за пътуване с пет талона, както и комбинираният билет "метро - наземен транспорт". Картата за метро ще е със същата цена, но след пускането на втората линия на метрото ще се повиши на 35 лева.
Въвеждат се няколко промоционални пакети, свързани с картите за всички линии. При купуването на пакети от родители и ученик общата им стойност ще е 60 лева. Всяка организация или предприятие може да заяви по минимум 50 карти за пътуване за една година, като ще се плаща стойността им за 10 месеца, а те ще са валидни 12 месеца. При заявени от 25 до 49 карти платените 11 месеца ще осигуряват 12-месечна валидност.
Дискусията сред съветниците продължи над два часа и половина.
"Всеки привърженик на статуквото е очевидно привърженик на хаоса", каза председателят на групата на ГЕРБ Малина Едрева. Тя цитира данни от изследване сред столичани, според което 85 на сто искат промяна в организацията на движение.
Георги Свиленски от БСП обаче изтъкна, че ще има реално повишение на цените, а заложените параметри за санкции и начините за това ще доведат до натрупване от 10-15 паяка в центъра на София между 19.00 и 20.00 ч.
Вили Лилков от Синята коалиция пък каза, че "служебният абонамент" противоречи на Закона за общинската собственост и ще има неравнопоставеност между частния бизнес и гражданите.
Промените в използването на Синя зона в центъра на София са по-скоро инструмент за намаляване на притока на автомобили, коментира и зам.-кметът Любомир Христов, цитиран от "Фокус". Той каза, че вероятно приходите няма да бъдат по-големи, отколкото са в момента, дори може да се стигне до намаление.
"Когато влязат в сила промените от 1 септември, ще имаме втора линия на метрото, ще имаме 3000 места за паркиране в буферни паркинги, които са по периферията на града, ще имаме течаща процедура за обновяване на тролеите", изтъкна Христов.
"В първите два часа хората, които ще паркират автомобилите си, ще ползват метрото безплатно, следващите часове до края на работното време на метрото, ще бъдат по 50 ст. Създава се добра във финансово отношение алтернатива - да се намали притокът на автомобили в центъра и да се осигури достатъчен обем транспортни услуги, така че хората да могат удобно и бързо да стигат до центъра. На територията на двете подзони – Зелена и Синя - се създават 20 карета, в рамките на които хората, които живеят там, могат да паркират при преференциални условия", допълни зам.-кметът.