На конференцията The Next Bulgarian Web присъстваха първите и най-значими хора, които поставиха основите на дигиталните услуги в България - Владимир Жеглов, Любен Белов, Любомир Леков, трябваше да дойде и Момчил Шумаков, но той скоро стана татко и е възпрепятстван. Тук е и Жюстин Томс.

Владимир Жеглов разказа предисторията на Дир.бг. "Не всичко започва в годината на раждане, преди да се появи Дир, ние се занимавахме с информация на Ройтерс и ТАСС, при това предимно финансова информация. Към нея ни тласна едно сътрудничество с Файненшъл таймс още от самото начало на 90-те години на миналия век", спомни си той.

Интересна бе и разказаната от него история за избора на името на сайта.

"Събирахме всичко това, което се появяваше в българския интернет. Тогава на нашия дивелъпър Цецо му хрумна, че цялото технологично ядро в България познава думата Дир и от там тръгна всичко".

Любомир Белов, основал Нетинфо на Синоптик и abv.bg заяви, че технологично изкушените хора са мислели максимално да обхванат мейнтстрима. Той припомни, че по онова време Дир.бг е държал 90% от рекламния пазар. Като мениджмънт тогава неговият екип е вкарал ключовите хора, които разбират какво иска потребителя. Това, което направихме бе през инженерите и съпорта, а главният ни фокус бе върху потребителите, каза Белов.

Той посочи, че има два пътя на градене на бизнеса - да се гради постепенно и реинвестира, който път е избрал по-скоро Дир. бг. Те обаче са тръгнали по другия път -взимали са пари, за да инвестират. Именно заради тези различия Нетинфо и Дир. бг не са се обединили.

 

"Добре, че Владо е отказал да реализира финансовата част. Имах шанса да стана един от първите брокери, страстта да финансирам в акции, 1998 г. следях много интернет, следях yahoo finance в същото време търговията с акции тръгна в грешна посока. Исках да променя нещата. Имах приятел от Будапеща, който ме бутна в тази посока. Фокусирахме се върху форума и започнаха много сделки, които не са о.к. да бъдат вписвани. Преди това почти 80% от рекламния пазар се държеше от Дир.бг и нет. инфо. Отвори ни се пътят и заради техните малки грешки", сподели Любомир Леков.

В края на първия панел на конференцията The Next Bulgarian Web Леков обобщи, че България трябва да инвестира в образование, предприемачество и иновации, за да имаме успешен модел на страната.

"Когато стартирахме, не е имало бизнес проект, не е мислено, че това е бизнес, правихме медия", заяви Владимир Йончев от Офнюз. "Аз вярвам, че ако правиш качествена журналистика и имаш доверието на потребителя, тогава и парите идват. Вече съм се научил как да изкарвам пари, но и как да отказвам пари", допълни той. Сега това е много важно за една медия.

Сибина Григорова ,Уебкафе.бг разказа как са стартирали в началото сайта и как са преобразували коментара на деня "Да го уеба".

Имали голям рекламодател и той не го одобрил, че бил нецензурен. Тогава прекръстили тази рубрика, но все още й е мъчно за първоначалното заглавие. Тя подчерта, че българският пазар вече не обича политиката. Една от трудностите, които срещат новите медии, е това, че пазарът е зает не на 100%, а на 105%. И потвърди тезата на Владимир Йончев, че факторът не трябва да са само парите. Но за медията им това не е проблем, защото имат годишен ръст на приходите от 30% - 40% и сега е по-лесно се отказват пари.

"Момичетата от града" Левена Лазарова и Косара Чигирева заявиха, че са насочени към женската тематика, но далеч от майчинството, защото има друг форум за това.

Те обясниха, че засягат лежерната темата за момичетата, които се кефят на това, което им се случва. Това не означава, че не налагат стандарт по отношение на качеството, а напротив.

Конференцията се организира с генералната подкрепа на Банка ДСК и в партньорство с агенцията за иновации Innovation Starter.

Утре очаквайте най-важното от дискусията между нашите чуждестранни гости от Financial Times, Independent и Deutche Welle >>