Експерти: Да се търси отговорност от стопани на разбити пътища, причиняващи катастрофи
При всеки случай трябва да има експертиза, смятат от Института за пътна безопасност
Прокуратурата да възлага експертизи за състоянието на пътя при всяка катастрофа със смъртен случай. А ако се окаже, че състоянието на пътя е предпоставка за инцидент, да се търси отговорност от стопаните на съоръжението. За това настояват от Института за пътна безопасност.
В "Денят започва" по БНТ Богдан Милчев от Института за пътна безопасност заяви, че вече има проведени срещи по този въпрос със служебния министър на вътрешните работи и главния прокурор и че идеята среща разбиране.
"При всеки случай със смърт на пътя трябва да има експертизи как пътят е повлиял за грешка на шофьорите. Само тогава собственикът на пътя ще има страх от наказателна репресия и той по естествен път ще започне да поддържа пътя така, че да не е предпоставка за катастрофи.", заяви Милчев.
В България собствениците на пътищата и улиците в урбанизираните части на страната са общините, а извън тях - Агенция "Пътна инфраструктура".
От Института за пътна безопасност оцениха положително новата инициатива на МВР за линеен контрол на движението. Според Богдан Милчев обаче, служебният вътрешен министър Иван Демерджиев среща вътрешна съпротива от КАТ, която в някои случаи стига до саботаж.
"Политическата нестабилност у нас деморализира пътните полицаи, тъй като има много силно политическо влияние в професионалното ръководство. Ето, Демерджиев вчера обявява акцията за линеен контрол и началниците на двете му най-големи дирекции в "Пътна полиция" излизат в отпуск за 20 дни. Те саботират намеренията му.", смята Милчев.
Според Руслан Вуцов липсва координация между институциите, отговорни за пътната безопасност, а работата на Агенция "Пътна инфраструктура" трябва да е по-прозрачна, за да няма предпоставки за корупция.
"Държавната агенция за безопасност на движението не може да накара Аганция "Пътна инфраструктура" да упражни контрол върху фирмите, поддържащи пътищата и пътната маркировка, да си свършат работата.", изтъкна той.
От Института за пътна безопасност настояват МРРБ да направи публични всички поръчки, които Агенция "Пътна инфраструктура" възлага на фирми за поддръжката на пътищата. Само така, според експертите, ще се постигне самоконтрол на системата за поддръжка на пътищата.