Експерт: За година са идентифицирани 40 пътни участъка с брой катастрофи над критичния минимум
Когато има натрупване на дадено място, това е сигурен знак, че има проблем в пътя, заявява Иван Табаков, държавен експерт в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата"
За последната година бяха идентифицирани 40 участъка с брой на катастрофите над критичния минимум за концентрация. Това каза в интервю за БТА д-р инж. Иван Табаков, държавен експерт в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата"(ДАБДП) и одитор по пътна безопасност.
"Всяка година този брой е различен, защото оценката е на годишна база, а процесите по пътищата се променят динамично", уточни експертът.
Според Иван Табаков има пътни отсечки, които всяка година са с концентрация на пътнотранспортни произшествия (ПТП), но те са малко. "Например Автомагистрала "Тракия" в района на Ихтиман, където ежегодно се случват инциденти при мокра настилка. Или Прохода на републиката, където има участъци, които са с концентрация ежегодно през последните десет години", поясни той.
Участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия са места, на които настъпват повече произшествия в сравнение с други подобни отсечки от пътната мрежа. Могат да възникнат на различни места - кръстовища, прави участъци, завои и др. След като бъдат идентифицирани, целта е да бъдат посочени какви са необходимите подобрения за повишаване безопасността на движението, каза Иван Табаков. По думите му такива подобрения могат да бъдат изграждане, експлоатация или поддържане на пътните елементи, например разделяне на движението чрез мантинели, поставяне на нови пътни знаци, кръгови кръстовища и др.
В България критерият за концентрация е натрупване на определен брой произшествия в зависимост от интензивността на движението на едно място или в един участък на пътя за даден период от време, уточни експертът.
Възникването на участъци с концентрация на ПТП се свързва единствено със състоянието и особеностите на пътната инфраструктура. През един такъв участък преминават различен брой и вид превозни средства, управлявани от водачи с различен профил на поведение и начин на шофиране, каза Табаков. Единственото постоянно нещо на този участък са елементите на пътната инфраструктура. Тоест водачите попадат на конкретен недостатък или комбинация от недостатъци на пътната инфраструктура, които са предпоставка за настъпване на произшествия, заяви експертът. По думите на Иван Табаков, когато има натрупване на дадено място, това е сигурен знак, че има проблем в пътя.
"Няма "лекарство" за всяка причина за възникване на концентрация на пътнотранспортни произшествия на даден участък. Много хубаво би било да има, но за жалост истината е, че цялата система на пътното движение е изключително сложен и динамичен процес, при който на практика на идентични участъци се наблюдават различни резултати от предприетите мерки. Затова е изключително важно последващото наблюдение, което да проследи ефекта върху безопасността на движението и при необходимост да се нанесат нужните корекции", каза още Иван Табаков.