Зейналата дупка затвори Дунав мост за тирове до 13 април
Дунав мост остава затворен за тежкотоварни автомобили над 10 тона до 13 април, като те ще се пренасочват през други гранични пунктове. Причината е образувалият се в нощта срещу неделя отвор до една от дилатационните фуги в едното пътно платно. След тази дата ремонтните работи ще продължат, като товарният трафик ще бъде възстановен в едната лента за движение, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура".
"Осъзнавайки сериозните затруднения, които има за превозвачите, ремонтите на Дунав мост ще бъдат предприети в абсолютно най-кратките възможни срокове", увери Георги Златев, директор на дирекция "Развитие на пътната инфраструктура с бюджетни средства" към агенция "Пътна инфраструктура", цитиран от "Фокус".
Отворилата се дупка на пътното платно в българския участък на Дунав мост е с размери 1 метър на 50 см. Това принуди Пътната агенция, съгласувано с колегите си от румънска страна, да ограничи придвижването по моста на товарни камиони до 10 тона, както и да затвори едното пътно платно. По обяд бяха затворени и двете платна заради огледа на комисията. Това доведе до 4-километрови опашки от тежкотоварни автомобили при Дунав мост край Русе и Гюргево, както и на фериботите при Свищов и Силистра, накъдето се пренасочват камионите.
КАТ, Гранична полиция и община Русе се включили в организацията на движението.
Върху отворилата се пробойна са поставени метални плоскости. Така е закрито оголеното арматурно желязо и е спряно рушенето на бетонната плоча.
"Констатирахме, че няма проблем при самата дилатационна фуга, а в стоманобетоновата плоча, която е в непосредствена близост до нея. В момента се обсъждат вариантите за ремонт – дали самата панела, която е успоредна на фугата, да се подменя, или да се бетонира на място, за да стане по-бързо ремонтът и да се пусне по-бързо движението. Дискутират се детайлите в самите ремонти и днес или утре ще има яснота какъв точно да бъде ремонтът”, посочи Златев, цитиран от "Фокус".
По думите му в цялата зона има т.нар. мрежовидни пукнатини, причината за които се установява тепърва.
Заради студеното време се изчаква със старта на ремонта, тъй като материалите ще се компрометират. Българските власти искат да синхронизират ремонтните работи и с румънските си колеги, тъй като от румънска страна планират през лятото нов сериозен ремонт на техния участък. Целта е да се избегне цялостното затваряне на моста.
Състоянието на моста не е изненада за специалистите, които му правят мониторинг на няколко месеца. От АПИ припомнят, че самите материали, използвани преди 60 години при изграждането на Дунав мост, са вече остарели, отделно конструкцията не е пригодена за такова натоварване.
"Значително е увеличен трафикът като брой автомобили и като натоварване на ос от годините, когато е проектирано съоръжението. Това са едни огромни машини, които превозват 30 и повече тона, а самото съоръжение е смятано на нормативен товар от 13 тона", обясни Златев.
"Затварянето на Дунав мост за по-дълго ще се отрази на транспортния бранш. Причината е, че камионите ще трябва да заобикалят стотици километри, а и таксата за ферибот е по-скъпа от тази за преминаването на моста. Това ще промени цената на превоза на стоки", коментира пред "Фокус" Валентин Баянов от Съюза на товарните превозвачи.
Притеснения има и туристическият бранш. Заради дългите празници около Великден северните морски курорти очакват туристи от Румъния.