Германските градове тази година започнаха да въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили в определени райони като мярка срещу замърсяването на въздуха. Редица европейски столици използват различни стратегии, за да подобрят качеството на въздуха и да намалят замърсяването от автомобилния трафик, съобщава ДПА. 

Париж 

Френската столица има много строги правила по въпроса за замърсяването на въздуха, но догодина разпоредбите ще станат още по-строги. В момента всички коли трябва да имат еко-стикери, според които са в сила специфични ограничения. През деня движението на дизелови автомобили с първа регистрация през 2001 година, както и на бензинови модели, произведени преди 1998 година, е забранено в определени зони. Догодина движението на по-старите коли ще бъде напълно забранено в широкия район на Париж и по-точно в района, заобиколен от магистрала А86, която разделя града от предградията. Новите разпоредби ще влязат в сила в средата на 2019 година. 

Париж също така строи паркинги извън градския център, за да насърчи повече хора да изпозлват обществения транспорт. Кметът Ан Идалго има и по-дългосрочни планове. Според нея историческият център на града трябва да бъде превърнат в пешеходна зона. Тя ще включва основните туристически забележителности като катедралата "Нотр Дам", центъра "Помпиду", Лувъра и островите Ил дьо ла Сите и Ил Сен Луи.

Рим 

Столицата на Италия също има ясни правила за шофирането в центъра, макар те да не са свързани с емисиите от автомобилите. За шофиране в града е необходими специално разрешително, а разрешително се издава само на жителите, които платят определена такса. 

Други части на Италия въведоха строги правила за дизеловите коли. Северните региони на страната наложиха мерки за дизелите през зимния сезон - от октомври до края на март - които обхванаха допълнителни 1,1 милиона автомобила, според в. "Соле вентикуатро оре". Разпоредбите включват забрана за движение през работните дни от седмицата на по-стари дизелови автомобили със стандарт за емисии отработени газове под Евро-3. 

 

Брюксел 

Белгийската столица представи дългосрочен план за подобряване на качеството на въздуха в града. От началото на годината на дизеловите коли със стандарт под Евро-1, т.е. тези без сертификат, е забранено да се движат в широкия район на Брюксел. Предвижда се тези мерки да стават все по-строги всяка година до 2025 година. Градът планира през 2022 г. да включи в забраната и автомобилите със стандарт Евро-4. Планира се към 2025 г. да е разрешено единствено движението на дизелови модели със сертификат Евро-6. 

Брюксел инсталира множество камери, за да следи дали шофьорите спазват правилата. Ако някой бъде хванат в нарушение в пределите на града, може да бъде глобен с 350 евро. Шофьорите на дизелови коли имат възможност да купят дневен пропуск за автомобили, обхванати от забраната, за осем дни годишно. Този пропуск струва 35 евро и важи в целия град през съответния ден.

Осло 

Норвегия предприема малко по-различен подход към борбата със замърсяването, предоставяйки на хората данъчни отстъпки, ако купят електромобили. Методът е успешен и близо половината от всички новорегистрирани автомобили в Норвегия сега са електрически. Страната се надява до 2025 г. делът да скочи до 100 процента. 

Норвежката столица може да бъде обхваната от тежки мъгли през зимните месеци и през такива дни дизеловите автомобили са забранени. Тол таксите вече са високи както за бензинови, така и за дизелови коли, а през март догодина в града ще бъдат поставени 84 тол пункта. Паркирането в градския център е все по-трудно, а за идната година Осло планира изцяло да се освободи от колите. Следващата стъпка за града е натиск круизните кораби да минат на електрическо задвижване. 

Копенхаген 

Датските власти оценяват, че всяка година около 3000 датчани умират преждевременно заради замърсяването на въздуха. Кметът на Копенхаген Франк Йенсен иска догодина в града да не бъдат купувани нови дизелови автомобили, което се надява да постигне чрез забрана за движението им. От догодина ще се разрешава движението само на дизели, регистрирани преди 1 януари 2019 година. Датското правителство планира до 2030 г. изцяло да забрани продажбата на дизелови автомобили в страната. 

Стокхолм 

Столицата на Швеция планира да създаде еко-зони към 2020 година, където ще бъдат въведени регулации за трафика. Все още обаче не са разработени подробно конкретни планове, макар жителите на града да са съветвани да не купуват дизелови коли. 

Мадрид 

Първата забрана, издадена в испанската столица, бе обявена на 28 декември 2016 година. Само коли и камиони с определени регистрационни номера получават разрешение да карат по магистрала М-30, след като градът бе обвит от смог. 

Сега градските власти искат да стигнат и по-далеч, като не разрешават достъпа в центъра на коли, които не са пряко собственост на местни жители. Като цяло Мадрид предприема голямо инфраструктурно преустройство и улици с множество платна се преустройват, така че да имат само по едно платно във всяка посока. След това тези улици ще станат достъпни само за таксита, автобуси, автомобили за доставки и електромобили.