Близо 30% от републиканските пътища в България са за основен ремонт
Ако трябва да се извършат незабавно, това би струвало 10-15 млрд. лева, които не са предвидени в бюджета, обясни регионалният министър Андрей Цеков
Близо 30% от републиканските пътища в България са за основен ремонт. По-конкретно - 28% от тях, което са около 5500 км - това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков в "Денят започва" по БНТ.
"Тези пътища са изграждани от 70-те години насам. Има пътни участъци, които не са основно ремонтирани от момента на изграждането им. Това е изключително сериозен проблем, тъй като, ако предположим, че трябва да извършим незабавно основни ремонти на тези 5500 км пътища, в следващата година трябва да похарчим около 10-15 млрд. лева. Очевидно това не е по силите на бюджета, тъй като нормалната сума, която се заделя от бюджета за пътна поддръжка, е от порядъка на 1 млрд. лева. плюс допълнителни 2 млрд. за основен ремонт и за основно строителство", обясни министър Цеков.
"Изправени сме в обективна реалност. Българските пътища са строени в продължение на 50 години, през последния половин век - масово изграждане на пътната мрежа. През последните 30 години нивото на поддръжка и на възстановяване на експлоатационните качества на пътната мрежа е относително ниско, вследствие на финансовите възможности на държавата".
Министър Цеков обясни и начина, по който се извършват проверките за качеството на строителството по пътищата и защо има отклонения при над 50% от проверените магистрали и скоростни пътища.
"Всички тестове, които направихме, са извършени от Института по пътища и мостове, който е структура в рамките на агенция "Пътна инфраструктура", специализирано и акредитирано звено да осъществява проверки за качеството на изпълнените строително-монтажни дейности по пътищата, както и за качеството на материалите.
Проверките се извършват по два метода. Единият е свързан с измерване на надлъжна равност, тоест до колко пътното платно отговаря на изискванията за равност, има установени норматива. И второ - дебелина на асфалтовите пластове. В единия случай изследванията се извършват с лазерен профилограф - машина, която измерва равността. Второто е чрез сондажни ядки, като методиката, по която се изпълняват те, е на всеки 2000 квадратни метра по една ядка".
Министърът съобщи, че водещият критерий за проверка на пътищата е бил кога изтичат гаранционните срокове.
"Гаранционните срокове за автомагистрали са 7 години, за първокласни и второкласни пътища - 5 години, за третокласни - 4 години. Имаше срокове, които изтичат през ноември. Поканихме в определени разумни срокове изпълнителите да отстранят дефектите", каза Цеков.
"Един и същи орган в АПИ дава различни становища за едни и същи пътища"
По-рано бившият министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов критикува проверките пред БНР. По думите му системата за контрол на един и същи орган дава две различни становища за едни и същи пътища.
Институтът по пътищата и мостовете прави текущи проверки по време на строителството, в лабораториите на института се изследват ядки от строителството, уточни бившият регионален министър. Същият институт е участвал при издаването на акт 16 за същите тези пътища, за които сега се твърди, че са некачествени, изтъкна той.
Едно и също тяло в АПИ има две противоположни твърдения. Трябва да се влезе по-дълбоко и да се види кои са служителите, които първоначално са казали, че пътищата са годни за шофиране, а сега излизат със становище, че са негодни, коментира Гроздан Караджов в предаването "Преди всички", като призова да се отвори документацията и да се види чии подписи стоят в нея.