АМ "Струма" ще се забави, ако преместят трасето заради античния град
Николай Нанков ще се довери на експертите археолози, проучваният вървят добре и са по график
Две години може да се забави строителството на АМ "Струма", ако преместим трасето заради археологическите находки от античния град Скаптопара в района на селата Покровник и Зелен дол, каза днес пред журналисти в Благоевград министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.
По думите му, сформирана е експертна група, която предстои да вземе решение по казуса.
В случая с разкопките в никакъв случай не искаме да сблъскаме двата интереса - бързото и скоростно строителство на магистралата с консервирането, експонирането и социализирането на ценните находки от античния римски град, посочи Нанков. Затова сме осигурили финансов ресурс в размер над 8 милиона лева за разкопките по цялото протежение на АМ "Струма" - в участъците лот 3.1 и лот 3.3, добави той.
Проучванията вървят изключително добре и са в график. Над 150 човека работят на терен, като 31 от тях са членовете на археологическия екип, информира министърът.
"От около седмица сме в постоянен контакт с министъра на културата Боил Банов, тъй като аз, като обикновен човек, трябва да се вслушвам в гласа на експертите. Те ще преценят какво следва от тук нататък", каза Нанков.
Ще се доверя изцяло на мнението, както на директора на Националния археологически институт с музей към Българската академия на науките - доц. д-р Людмил Вагалински, така и на това на останалите експерти, подчерта министърът.
"Трябва да минаваме през нови имоти, които нямат парцеларен план, няма процедури по отчуждаване. Ще трябва да стартираме нови процедури, това ще отнеме голям финансов ресурс. Но не може да измерваме историята на базата на няколко милиона лева, ако се наложи изместване на трасето", посочи Нанков. Според него няма гаранция, че при изместването на трасето няма отново да се попадне на археология.
"Докато не изградим АМ "Струма", проблемът с движението не само в Кресненското дефиле, имаме и други тежки участъци, ще продължава. Необходимо е да се приключи с палиативните ремонти за кърпенето на дупки и фугите по мостовите съоръжения по протежението на АМ "Струма". Мостовите съоръжения преди Железница, Кресна и Крупник са в много тежко състояние. Ще се постараем максимално бързо да приключим с изграждането на АМ "Струма", за да се облекчи трафикът в област Благоевград", заяви министър Нанков.
Новите винетки и тол системата
От 1 януари 2019 г. ще бъдат въведени електронните винетки, а от април-май същата година - толсистемата. В момента Световната банка прави анализ на тарифирането, ще предложи и модела на бъдещото ценообразуване и избора на пътища, допълни министър Нанков.
Инфраструктурата на тол системата ще бъде изградена върху около 80% от републиканската пътна мрежа или малко над 16 хил. км, каза още министърът. Той съобщи, че първоначално ще се таксува преминаването по добри пътища, което означава, че ресурс ще се генерира от около 55-60 % или 11 хил. км републикански пътища, каза още министърът.
Николай Нанков допълни, че с поетапното рехабилитиране на нови отсечки тол системата ще бъде въвеждана и за тях. Министърът бе категоричен, че с внедряването й този справедлив модел за плащане ще реши голяма част от проблемите в пътния сектор в страната.
Днес той връчи наградите на победителите във втория кръг от Националния рали шампионат на България "Планинско изкачване Благоевград".