Днес се навършват 2 години от трагичната катастрофа край Своге, при която загинаха 20 души, а 10 бяха ранени, след като автобус излетя от пътя.

Една от оцелелите, която губи съпруга си в инцидента, разказа какво се е случило и как се чувства сега.

"Опитвам се да оцелявам, да се възстановявам. Умолявам всички властимащи да направят така, че подобен инцидент никога да не се случва. Нека тези, които са с доказана вина, да бъдат наказани строго. Това да бъде пример", каза Григорова пред bTV.

След 33 години брак, тя казва, че подобен нещастен инцидент преобръща живота на човек. Затова често се връща назад към момента на катастрофата.

„Не знаех дали съм жива, какво се случва. Виждах телата на хората, багажа, обърнатия рейс. Видях тялото на съпруга си, беше безжизнено. Лекарите ми казаха тогава, че нищо не може да се направи“, спомни си тя кошмара.

Снимка: bTV

„Не се чувствам безсилна. Щом съм тук и вярвам, че мога да променя нещо, не съм безсилна. В името на децата и в името на всички, които сме останали живи – трябва да променим нещо. Не може да се убиваме по пътищата“, сподели тя.

Експертиза констатира, че автобусът се е движел с 13 км/ч над допустимата скорост от 40 км/ч. Стефка смята, че шофьорът не е карал бързо. По думите ѝ става въпрос за съвкупност от нещастни обстоятелства и не може категорично да насочи определени обвинения към някой.

„Справедливо наказание ще е това, което накара виновните да се почувстват засрамени. И тези следващи, които по някакъв начин им мине през съзнанието, че могат да променят с цел лична облага или да ощетят някой с риск да жертват живот, много да се замислят и изобщо да не си го помислят“, подчерта тя.

Според нея автобусът се е плъзгал като шейна към мантинелата и не е имало нещо, което да го спре да не излети от пътя. Тя е категорична, че ще продължи да се бори и да съхрани своите деца и внуци. Част от получената сума след инцидента Стефка дава за шиенето на маски на фона на пандемията от коронавирус.

Катастрофата 

Автобусът се движи от манастир „Седемте престола“ към София. При опит да вземе завоя край Своге, водачът се удря в два автомобила, излиза от пътя и пада в пропастта. 17 от загиналите са от Световрачене, част от фолклорна формация, която се е прибирала от участие. Експертиза доказа, че шофьорът е превишил скоростта и вместо с 40, се е движил с 53 километра в час.

Участъкът край Своге е част от 82-километровия път София-Мездра, който е ремонтиран две години преди трагичния инцидент за над 23 милиона евро. Рехабилитацията е на „Трейс Груп Холд“. Тогава от фирмата отговориха писмено, че са изпълнили качествено и в срок целия проект. Потвърждение за това било, че работата им е приета без забележки от възложител, инженер и надзор. Малко след катастрофата от „Трейс“ преасфалтиха отсечката. Но жителите на Своге реагираха, че ремонтът не е качествен. Сигнали за опасния участък има месеци преди инцидента. Реакция от институциите - няма. Заради трагедията с поста си се разделиха трима министри - Николай Нанков на регионалното развитие, Ивайло Московски на транспорта и Валентин Радев на МВР.

В края на юли прокуратурата приключи разследването. Според държавното обвинение - превишена скорост и лоша пътна настилка са причинили произшествието. Освен шофьора на автобуса, на съд отиват още петима души, които са отговаряли за строителството на отсечката.

Институциите днес

Днес председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Георги Терзийски обясни, че инцидентът е дал различен прочит на темата за отговорността. Според него участъка в момента е в добро състояние, но призна, че секторът за безопасност е недофинансиран.

"Извършени са многократни одити, извършват се ремонти на участъци с компрометирани настилка или други елементи. Мога да заявя, че пътят е в добро експлоатационно състояние и независимо от трафика, при спазване на пътната сигнализация би трябвало да бъде безопасен", коментира той.

Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики обясни, че за 2 години диалогът между експерти и институции е значително подобрен. Тя обясни, че продължава да има проблемни участъци по пътя, но също обясни, че секторът няма достатъчно финансиране.