Това съобщиха от правителствената информационна служба, без да уточняват какви са причините за това.

В информацията бе посочено само, че Борисов е наредил на министъра на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ (НКСИП) веднага да прекрати процедурата.  

Веднага се появиха коментари, че причината за това са оскъпените поръчки и съмненията за нередности около търговете. Миналата година строителството на двете отсечки с обща дължина 59 км и на цена над 800 млн. лева бе спечелен от консорциуми, водени от фирми, свързвани с депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл" Валентин Златев. Тогава стана ясно, че офертите на победителите на практика надвишават почти два пъти прогнозната стойност 434 млн. лева, а държавата е елиминирала от конкурса кандидатите с най-ниските цени. 

По-късно от министерството обаче съобщиха, че НКСИП е прекратила процедурата за избор на изпълнител поради невъзможност да бъде осигурено финансиране за изграждането на двата лота по линия на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020“ (ОПТТИ). 

Бюджетът на ОПТТИ по приоритетна ос 2: „Развитие на пътната инфраструктура по основната и разширената трансевропейска транспортна мрежа“ е в общ размер 673 млн. евро. Средствата са предвидени за изграждане на АМ „Струма“: ЛОТ 3.1 от Благоевград до Крупник на стойност 83.5 млн. евро, на тунела при с. Железница – с индикативна стойност 120 млн. евро, на ЛОТ 3.2 – участъкът Крупник – Кресна, за който предстои решението за избор на трасе и неговото остойностяване, на ЛОТ 3.3 – от Кресна до Сандански – 128 млн. евро, както и за изпълнението на фаза 2 от Западната дъга на Софийския околовръстен път – 64 млн. евро.

Предварителните разчети сочат, че с реализирането на изброените проекти наличният ресурс по ос 2 ще бъде напълно изчерпан, се казва още в съобщението, от което става ясно, че трябва да се търси друг ресурс за "Хемус".

Търговете

Изпълнението на участъка от Ябланица до Угърчин беше спечелено от обединение "АМ Хемус лот 1" с договорна цена от над 277 млн. лв. без ДДС и с ангажимента крайната цена да не надвиши 298 млн. лева. Водещ партньор в това обединение е "Джи Пи Груп" ООД, която се свързва със Златев.

Вторият участък от Угърчин до разклона с второкласния път Плевен - Ловеч бе даден на "ПСТ Хемус 2", който предложи за строежа близо 480 млн. лв., но не повече от 500 млн. лева. Тук водещо дружество е "ПСТ Груп" ЕАД, която се смята за близка до Пеевски и собствениците на Първа инвестиционна банка.

Класираната на трето място италианска компания "Серенисима конструциони" и отстранената турска компания "Ташяпъ Иншаат Тааххют Санайи ве Тиджарет" обжалват. 

Още преди време Лиляна Павлова обясни, че тежкият терен увеличава стойността за изграждането на магистралата, като подчерта, че индикативните стойности са правени през 2013 г. по предварително обявление и без на детайлно проектиране. Това включва над 3 км тунели и над 10 км виадукти, всяко подобно съоръжение е 10 пъти по-скъпо от линеен километър магистрала, аргументира се министърът.

Лидерът на ДСБ Радан Кънев обаче призова главния прокурор да нареди независимо разследване на търга за АМ „Хемус".Тогава той заяви, че поръчката е непрозрачна, с победители анонимни офшорки, зад които прозират интересите на най-големите олигарси в страната.
Днес съпредседателят на Реформаторския блок коментира, че са нужни спешни мерки за прекършване гръбнака на политическата мафия и те не се изчерпват със спиране на търговете за АМ "Хемус", а изискват мащабна акция на службите за сигурност.

Гаф на премиера?

Законът за обществените поръчки не предвижда възможност премиерът чрез ресорния министър да разпореди на (НКСИП) прекратяването на обществената поръчка за избор на изпълнители на строителството на „Хемус“, коментира пред БНР Петър Бакърджиев - председател на Института за правни анализи и оценки.

"Това, което се случва е странно, смята Петър Бакърджиев: Между НКСИП и премиера няма пряка връзка. И второ – прекратяването на обществената поръчка трябва да бъде извършено от възложителя", каза той.

Според него, ако не става въпрос за грешка в правителственото съобщение, то това е много сериозен гаф.