Кабинетът ще строи ”Хемус” на двойна цена
Магистрала "Хемус" след Ябланица ще бъде довършена, въпреки предложената двойно по-висока цена. Избраните фирми са свързани с Делян Пеевски и Валентин Златев.
Проектът за първия етап от продължението на магистралата е за около 60 км след Ябланица до разклона с пътя Плевен - Ловеч. Той е разделен на две отсечки - от Ябланица до Угърчин и от Угърчин до разклона за Ловеч.
Процедурата приключи безпрецедентно бързо. Офертите бяха отворени на 7 декември и само седем дни по-късно Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" публикува крайното класиране на строителите на 60 км от магистрала "Хемус".
Два консорциума печелят строителството на разделения на две участък.
Участъкът от Ябланица до Угърчин ще се изпълнява от обединение "АМ Хемус лот 1" с договорна цена от над 277 млн. лв. без ДДС и с ангажимента крайната цена да не надвиши 298 млн. лева. Водещ партньор в това обединение е "Джи Пи Груп" ООД, която се свързва с шефа на "ЛУКойл България" Валентин Златев.
Вторият участък от Угърчин до разклона с второкласния път Плевен - Ловеч е даден на "ПСТ Хемус 2", който предложи за строежа близо 480 млн. лв., но не повече от 500 млн. лева. Тук водещо дружество е "ПСТ Груп" ЕАД, която се смята за близка до депутата от ДПС Делян Пеевски и собствениците на Първа инвестиционна банка.
В крайна сметка този участък от магистралата ще се строи за близо 800 млн. лв., въпреки прогнозната цена от около 434 млн. лева. Така един километър ще струва около 13.3 млн. лв. Парадоксалното е, че дори няма осигурено финансиране за строителството на участъците. Затова парламентът ще се събере специално, за да даде мандат на кабинета за строителството и финансирането на магистралата.
Кандидатите с ниски оферти - отрязани
От класирането става ясно, че държавата е пренебрегнала кандидатите с най-ниските цени. Те трябваше да представят обосновка, с която да докажат, че могат да изградят обекта за посочената стойност. Тръжната комисия обаче е отхвърлила и двете обосновки.
Губещи се оказват офертите на Сдружение "Хемус БГ" ("ИСА 2000" и "ОРС Инфраструктура") за отсечката Ябланица - Угърчин и на турската "Ташяпъ Иншаат Тааххют" за пътя между Угърчин и разклона за Ловеч и Плевен.
Цената на "Хемус БГ" е с 23.41 млн. лв. по-ниска от тази на класирания на първо място участник, а тази на турската компания - с 50 млн. лв. по-евтина.
Лиляна Павлова: Разчетите бяха от 2013-а
Тежкият терен на около 60-километров участък увеличава стойността за изграждането на магистралата, коментира преди дни регионалният министър Лиляна Павлова.
Тя отбеляза, че индикативните стойности са правени през 2013 г. по предварително обявление без наличие на детайлно проектиране.
Това трасе е с тежък терен и включва над 3 км тунели и над 10 км виадукти, аргументира се Павлова.
Според нея всяко подобно съоръжение било 10 пъти по-скъпо от линеен километър магистрала.
На 9 декември министърът каза, че изпълнител ще бъде избран до края на декември и уточни, че процедурата е обявена под условие за осигуряване на финансов ресурс.
Ако ще го сключваме този договор, ние трябва да имаме мандат от парламента и осигуряване на финансиране от над 700 млн. лв., каза тогава Павлова.
Освен сериозна инвестиция, строителството на този участък от АМ "Хемус" излиза извън мандата на нашето правителство, тъй като ще се строи до 2020 г., добави тя.
Министър Павлова изрази увереност, че всички политически сили подкрепят довършването на магистралата.
Горанов: Трасето минава през зони НАТУРА
Магистрала "Хемус" ще се строи повече от една година и е нужно според Закона за публичните финанси парламентът да разреши на правителството да поеме ангажимента извън бюджета на една година, каза пред журналисти днес в МС министърът на финансите Владислав Горанов, цитиран от БТА.
На мен ми се иска публичните разходи да се правят по-ефективно, но в случая, доколкото съм информиран, магистралата ще минава през сложни трасета заради зони на НАТУРА 2000, посочи министърът.
Така той отговори на въпроса дали предложените цени за изграждане на два лота от магистрала "Хемус" не са много високи.
Проектът е изготвен отдавна от АПИ, трудно е да бъде променян и затова цената е такава, каза министърът.
Правителството има възможност да осигури аванс за строежа на магистралата, но точната сума не може да се каже отсега, защото подобно решение ще се взема в края на 2016 година, добави Владислав Горанов.