Вагоните и локомотивите били незаконни
Софийският административен съд постанови, че близо 80 на сто от локомотивите и вагоните на БДЖ са с изтекъл сертификат за безопасност и се движат в нарушение на закона.
Разпореждането е оспорено от БДЖ, но съдът отхвърля жалбата на 14 септември. Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок след уведомяване на страните по делото, но там жалба все още не е постъпила.
БДЖ обжалва в Софийския административен съд още две заповеди на Ананиев от май т.г. - едната е до изпълнителния директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Милчо Ламбрев да прекрати договора с превозвача, а другата е да се спре изцяло достъпът на дружеството до железния път, заради липсата на сертификат за безопасност. И двете са от 18 май т.г.
От своя страна Милчо Ламбрев изпраща на 20 май писмо до изпълнителния директор на железниците Пенчо Попов, с което го уведомява, че прекратява договора си с дружеството от 28.06.2006 г. НКЖИ има валидни договори с двете дъщерни компании на БДЖ – "Товарни превози" и "Пътнически превози", които пък ползват за работата си локомотивите и вагоните на БДЖ срещу наем. Съдът все още не се е произнесъл по двете жалби на БДЖ, като делото по една от тях е насрочено за края на октомври.
Че сертификатите за безопасност са изтекли се разбра в края на април т.г. Тези документи са задължителни според Закона за железопътния транспорт. Те се издават от Националния изследователски институт по транспорта и важат 5 години. Тогава ръководството на железниците обяви, че ще стартират процедура по подновяване на сертификатите. Това обаче не се е случило. Обяснението е, че от БДЖ преговаряли с транспортния институт за по-изгодни условия, тъй като сега им искали 6 млн. лв. за преглед на всички машини, а дружеството не разполагало с тези пари.
Без документ за безопасност е и служебният влак на БДЖ, който се сблъска челно с международния влак от Белград за София на 4 октомври. Информацията бе потвърдена от шефа на железниците Пенчо Попов. При катастрофата, станала
След инцидента от Министерство на транспорта обявиха, че Симеон Ананиев е освободен. Той пък заяви, че ще сезира прокуратурата, за това, че влаковете на БДЖ продължават да се движат в нарушение на закона заради изтеклите сертификати и предупреди, че след 31 декември влаковете ще са в още по-сериозно нарушение, защото тогава ще е изтекла и т.нар. ревизия. Тя представлява технически преглед, който се извършва на всеки две години във вътрешни депа или външни заводи. За нови ревизии няма заделени средства, нито има време, каза Ананиев.
Технически прегледи се извършват ежедневно на вагоните - те са безопасни, техническото им състояние се установява с прегледите, а не със сертификати, заяви от своя страна министърът на транспорта Александър Цветков, цитиран от БГНЕС.
"Не мога да коментирам решение на съда, което не съм прочел все още, не допускам вагоните без сертификат да бъдат спрени от движение", допълни той. По думите му законът за железопътните превози предвижда такива сертификати да се подновяват на всеки 5 години, което е в противоречие с европейските закони. Точно затова БДЖ е и подало жалба в съда.
"Този сертификат означава едно типово одобрение за движението по релсите и когато няма конструктивна промяна при вагоните и локомотивите не се налага и подновяването му. Тези от тях, които не са минали през конструктивни промени или рециклиране нямат нужда от подновяване на сертификата-това е нашата теза, такова е европейското законодателство", каза още Цветков.