Преговорите обаче се водят само в дружеството "Пътнически превози".
В "Товарни превози" синдикалисти и ръководство вече подписаха колективния трудов договор.

Днес в БДЖ стачкуват 26 от служителите, съобщи председателят на Съвета на директорите Владимир Владимиров. По думите му само в две гари - Горна Оряховица и Стара Загора е имало задържани заради протеста влакове. Според Владимиров информацията от ранните часове на деня е била за 20 неотпътували влака от общо 84.

БДЖ се разпореди за пускането на 166-те влака, спрени заради трупаните загуби от стачката и днес от ръководството на холдинга твърдят, че влаковете се движат по разписание, а служителите на БДЖ са влезли в работен ритъм. Въпреки това и тази сутрин от ръководството на железницата не бяха сигурни кои влакове ще потеглят и докъде ще стигнат.

Според синдикалистите стачка имало, но била индивидуална. "Който отива на работа, решава на момента дали ще стачкува, или не", казва председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев.

Ръководството на железниците обаче продължава твърдо да стои зад петте обявени мерки, без които реформата е невъзможна, каза Владимиров. По думите му директорите са готови на диалог по всяко време и по всички въпроси. Без няколко - темата за оптимизирането на персонала, който до края на годината трябва да намалее с общо 2000 души, продажбата на излишните неоперативни активи на "Товарни превози", увеличаване на цените на билетите средно с 15 на сто.
Междувременно от БДЖ съобщиха, че общо 1050 служители са приели предложението за доброволно напускане. Трудовите възнаграждения в размер на шест брутни заплати, ще бъдат изплатени веднага след освобождаването на служителите от длъжност.

"Ако синдикатите се съгласят на тези рестрикции, догодина ще изведем железницата от кризата и доходите на служителите й ще се стабилизират", каза изпълнителният директор Йордан Недев.

Това, по което двете страни не постигат споразумение, са исканията, залегнали в Колективния трудов договор от 2009 г., по който ръководството даде някои алтернативни предложения. Синдикатите не желаят да предоговорят по две основни неща в него - защитата от уволнения и доходите на железничарите. Според Владимиров синдикатите не защитават правата на работниците, а искат чрез определени клаузи в КТД да контролират ръководството и да се договорят с него за неща, които са в тяхна полза. По този начин се създавала синдикална аристокрация, която получава членски внос в размер на 800 000 лева годишно.

Загубите за БДЖ заради ефективния протест са над 2,5 млн. лева.