Министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков и кметът на София Йорданка Фандъкова направиха съвместна инспекция на жълтите павета заради некачествения ремонт и наложилото се пренареждане след него. 

Всички снимки вижте тук

Проверката бе инициирана от министъра, а в началото й бяха разменени остри реплики и взаимни обвинения.

Иван Шишков изрази недоволство, че все още няма технологично решение как ще бъде завършен ремонтът, а от своя страна Йорданка Фандъкова заяви, че участъкът, в който се намират, представлява 1,5 % от целия проект и стойността му е 204 хил. лева, като нито един лев от тези пари не са платени, предаде БТА.

Фандъкова изтъкна, че "жълтите павета" в участъка пред Народното събрание са били наредени безобразно и трябва да бъдат пренаредени.

"Ще бъде платено, когато всички сме сигурни, че работата е свършена качествено. Тя ще бъде свършена, когато е приет начинът от Националния институт за културни ценности и когато времето позволи. След няколко дни очакваме да се застудява, да вали и сняг", добави тя.

Снимка: Bulphoto

Столичната кметица обаче обвини регионалния министър, че 2 дни не й е отговарял какво налага затварянето на движението в центъра, кога и какъв участък касае това. Тя настоя да научи и каква е идеята за проверката. 

"Виждам, че се опитвате да водите разговора, може би така сте свикнала. Целта на проверката е, знаете имахме среща, през декември поехте ангажимент да внесете яснота за технологията на жълтите павета, не я получихме. От МРРБ обаче получихте удължаване на срока от 6 месеца. Мен ме притеснява веднъж като министър, защото европейските средства минават през министерството, и втори път като софиянец. Трябва да свършим работа. Не получихме отговор за технологията", отговори й арх. Шишков.

Снимка: БТА

Според регионалния министър няма място за повече отлагане на крайния срок. Йорданка Фандъкова обеща да не се правят повече компромиси. Тя обясни, че е създадена експертна група, която да направи допълнителна проверка и пренареждането на настилката да бъде устойчиво.

"В рамките на коледните празници София бе доста празна, времето бе страхотно, и го изтървахме. След като изтървахме тези 15 дни, които ни бяха подарени, да видим в конструктивен диалог как е възможно да се отстрани този проблем. Мисля и вие нямате решение ", каза още министърът на регионалното развитие.

Боян Делчев от фирмата изпълнител каза, че е нямало пътна основа. Той уточни, че могат да изпълнят това, което им е зададено, но не са проектант.

Беше изпълнена технология за паважни настилки, които не са за тежко движение, добави Делчев и подчерта, че движението е много по-тежко от това, което е предвидено. По думите му се работи по нова технология. Пясъчната основа е еластична и няма как да очакваме тя да задържи паветата така, че те да не мърдат, каза още Делчев.

По време на инспекцията стана ясно, че до края на другата седмица работната група от експерти ще предаде в Столичната община доклад. В него ще се покаже какви са грешките при реденето на павета в столицата и как трябва да се оправят те. Един от тях е свързан с фугите.

Снимка: Bulphoto

"Би трябвало фугите между паветата да бъдат между 3 и 5 милиметра, а те са някъде повече от 15 милиметра. Ние сме направили лабораторен експеримент. От него става ясно, че освен използване на малката ширина на фугата, е хубаво да заздравим и пясъчната основа отдолу с много конвенционален вид водоразредима смола. Това ще го направим и на практика стига атмосферните условия да го позволяват. В страните, където са използвани тези павета като Австрия и Унгария - като пътни настилки за градски условия те са абсолютно елиминирани", каза проф. д-р инж. Димитър Назърски, цитиран от bTV.