На първото редовно заседание на 48-ото Народно събрание бившият финансов министър и депутат от ДПС, университетски преподавател и един от изявените български финансисти - Петър Чобанов, беше избран с мнозинство за председател на бюджетната комисия в Народното събрание. Разговаряме с него за финансите на държавата, дълга и изгледите да има редовен кабинет в деня, когато служебното правителство внесе в НС закон за удължаването на сега действащия бюджет и само часове преди ДПС да отиде на консултации по покана на президента Румен Радев.

  • Самият закон за удължаване на бюджета не дава прекалена свобода. Ще видим какви допълнителни действия биха могли да бъдат включени, но това категорично не е пълноценен бюджет
  • Отговорното поведение е да се направи правителство и то да си застане зад Бюджет 2023
  • Дългът не се управлява правилно от предходния кабинет - там беше основният проблем. 
  • Това, което чуваме от работодателските организации, е силно притеснително. Те очакват оборотите и приходите им през следващата година да паднат с 15%, което неминуемо ще се отрази и в по-ниски данъчни постъпления
  • Европа изпада в рецесия, търсенето на български стоки, нашият износ ще започне да намалява
  • Президентът подхожда много отговорно, държавнически към ситуацията и призовава партиите да намерят общ език и да съставят редовен кабинет
  • Ние сме за това да се проведат нормални разговори между партиите, да се очертае програмата и оттам нататък да се оформи едно хомогенно мнозинство

- Вече от новия пост начело на бюджетната комисия, как виждате финансите на държавата, при опцията да нямаме нов бюджет, а само удължаване на действието на този за 2022, след като такова е решението на служебния кабинет?

- Това, което трябва да се каже, е, че за съжаление, стабилността на публичните финанси като че ли беше пренебрегната от предходния кабинет и оценките на Министерство на финансите са, че продължавайки мерките и действията, които са заложени в Бюджет 2022 - това ще ни доведе до много големи дефицити от над 11 милиарда лева през следващите години и дългове по 15 милиарда лева на година.

Наистина ситуацията е доста сложна и от тази гледна точка служебният кабинет предлага едно временно решение - законът за удължаване на бюджета категорично няма да служи през цялата 2023 г., а когато се състави редовен кабинет, дали в този парламент, или в някой следващ, тогава вече ще се приеме бюджетът. Това, от гледна точка на публичните финанси, е по-добре, тъй като зад новия бюджет ще има ясна политическа власт и отговорност. Ситуацията е сложна, с големи дефицити и дългове, и затова трябва да е ясно кой носи отговорността, а не служебният кабинет да да вкара бюджет, зад който не стои политическо мнозинство, и оттам нататък да започнат всякакви популистки упражнения, които могат да ни доведат до още по-трагични финансови резултати.

- Вие сте съгласни с подхода на служебния кабинет и не приемате упрека на ПП, на БСП, че трябва на всяка цена нов бюджет, нещо, което не се случи и когато те управляваха миналата година?

- Да, така е. Въпреки че миналата година тогавашният служебен кабинет вкара бюджет в Народното събрание. Тогава в него бяха коректно отбелязани и нивата на дълга - от порядъка на десетина милиарда. Тогавашните управляващи казаха "не, не, това не е необходимо, надценени са тези числа, ние не сме съгласни с бюджета на служебния кабинет". Сега същите хора казват - "служебният кабинет задължително да вкара бюджет". Разбира се, това си е воля на самата изпълнителна власт и никой в случая не може да ги накара насила да го направят.

Но ако се върнем към този вариант, на тогавашния служебен кабинет, който беше вкаран - после самите управляващи стигнаха до този размер на дълга за тази година, 10 милиарда, предложиха го в актуализацията. Тоест, и там проявиха непоследователно поведение.

И затова аз съм съгласен с подхода на служебния кабинет, който не ни казва нищо друго, освен "стегнете се, вземете се в ръце и направете правителство". "Колкото по-бързо направите правителство, толкова по-бързо ще има и бюджет". Оттук нататък с подобна теза трудно може да се спори. Тъй като, дори и служебният кабинет да вкара бюджет в парламента, е наясно, че той ще излезе от парламента в далеч по-различен вид, отколкото са го вкарали, и тогава не е ясно кой носи отговорността.

- От заявките на партиите, откъм БСП вече прозвучаха, ще има куп предложения, особено в социалната област, между първо и второ четене. Има ли такъв риск тотално да се промени сега действащият бюджет с предизборно наддаване, или законът за удължаващото действие не го позволява ?

- Да, за съжаление, заявките са точно в тази посока. А имаме категоричен пример от вчера, че оценките на служебното правителство за дефицита са коректни. Дефицитът за октомври е 1 милиард лева. Тоест, грубо, ако го умножим по 12, получаваме тези 12 милиарда дефицит, за който се говори. Октомври е месецът, през който влизат вече в сила и новите пенсии, всички социални плащания са налице, цялата грижа, която трябваше да се положи за хората, е отразена, и резултата го виждаме - това е 1 милиард дефицит. Така че резултатът през октомври доказва тезата на служебното правителство.

Още повече, че това, което чуваме от работодателските организации, е силно притеснително. Те очакват оборотите и приходите им през следващата година да паднат с 15%, което неминуемо ще се отрази и в по-ниски данъчни постъпления. В тази ситуация ние трябва да сме внимателни какви ангажименти поемаме и по какъв начин тези ангажименти после ще бъдат изпълнявани. Ние можем всичко да запишем в бюджета, но когато нямаме пари, с които да го финансираме, това ще си остане само един запис и ще излъжем хората. Категорично не трябва да постъпваме така. Отговорното поведение е да се направи правителство и то да си застане зад рамката.

Какво ще се случи между първо и второ четене? Законът за удължаване на действието на бюджета показва, че формата, която е избрана, е да се удължат мерките, които са предприети тази година - имаше множество социални мерки и наистина в актуализацията на бюджета се постарахме те да имат своето приложение.

Законът ще удължи тези действия, но малко е спорно какви нови мерки и действия ще могат да бъдат допълнително включени. Има в момента текстове, които предполагат извършване на допълнителни разходи, но се набляга на тяхната роля като буфери, а не като провеждане на политика. Тогава, ако се наложи и ако имаме видим проблем в икономиката, във финансите, с уязвими групи, би могло да се провеждат и подобни действия и да се изразходват повече средства. Но това е по-скоро в графата изключения. Самият закон за удължаване на бюджета не дава прекалена свобода. Ще се съобразим с текстовете в закона за публичните финанси. Ще видим какви допълнителни действия биха могли да бъдат включени, това категорично не е пълноценен бюджет и точно смисълът му е такъв - да не бъде, от гледна точка на това да няма прекалено много предизборни обещания, които, както казах, ще останат само на хартия, ако срещу тях не стои съответното финансиране.

Виждаме, че с финансирането имаме проблем. Дълговите пазари започнаха да се отнасят подозрително към фриволността във фискалната политика, която провеждаше предишният кабинет на промяната и компания, и лихвените проценти логично скочиха по държавния дълг. Виждаме какво се случва и на външния, и на вътрешния пазар. Това трябва да се има предвид - че каквото и да запишем, трябва да сме сигурни по какъв начин то ще бъде финансирано.

- С други думи - няма как да стане това, което обеща по-рано днес лидерката на БСП, че партиите между първо и второ четене могат безмерно да предлагат социални мерки. Упрекнат беше и служебният кабинет, че е единственият в Европа, който замразява социалните плащания.

- Не, аз не съм много съгласен, че социалните плащания са замразени, поради факта, че няколко пъти през годината тези социални плащания бяха повишени. Разбира се, винаги трябва и повече, но това "повече" се получава като част от цялостна картина. Тоест, като огледаме всички разходи, като видим кои от тях са неефективни и от кои можем да се откажем, за да помогнем на уязвимите групи, и отделно - като прегледаме как работят системите за приходите - да видим къде има слаби места там, трябват ли нормативни промени или чисто организационни, или управленски, да бъдат извършени, така че да сме сигурни, че оптималното равнище на приходите се събира.

Когато отговорим на тези въпроси, а това може да направи само редовен кабинет, тогава ще можем в цялостната рамка да вместим и всички онези, необходими социални плащания. Иначе, разбира се, лидерката на БСП е права, необходими са разговори между партиите, те са необходими и за съставяне на кабинет. И се надявам, че партиите наистина ще се отнесат отговорно към тези действия.

- Правилно ли се управлява дългът и трябва ли нещо да се коригира в подхода?

- Дългът не се управлява правилно от предходния кабинет - там беше основният проблем. И поради тази причина виждаме тези високи лихви. още при актуализацията през септември миналата година на тогавашния служебен министър Асен Василев му предложих да бъде вдигнат таванът на дълга още тогава и да бъде взет дълг на международните пазари, поради факта, че лихвените проценти бяха нулеви и отрицателни дори, в някои случаи. Това не се случи. По-късно през годината видяхме, че до юли месец, докато управляваха, също отказаха да вземат дълг. Предупредих ги отново от трибуната на Народното събрание, че това ще доведе до покачване на лихвените проценти по нашия дълг и те през есента могат да стигнат 6-7%. Тогава това им се стори твърде голямо число, но, за съжаление, се оказах прав. Тоест, дългът не беше управляван, както трябва. Излишно бяха отлагани емисии, които доведоха до това, че сега ще трябва да плащаме много по-големи разходи за лихви. И освен това, не сме много сигурни дали ще успеем да вземем целия дълг, който ни е необходим. И поради тази причина, за да се подобри тази ситуация, за да паднат тези рискови премии и нивата на лихвените проценти по дълга, трябва да има редовен кабинет, който да може да покаже и пред инвеститори, и пред нашите европейски партньори, и тук, най-вече на хората, че правителството знае какво прави, знае как се управляват публични финанси и оттам нататък отговорно се отнася към своята дейност.

- Накъде трябва да завие кормилото на финансите, за да се минимизират щетите, инфлацията, поскъпването на живота, всичко това, което ни притеснява във финансите на държавата?

- Трябва да имаме предвид, че Европа изпада в рецесия, Еврозоната. И това е прогноза и на МВФ, че големи страни през следващата година ще имат сериозни проблеми. Това означава, че търсенето на български стоки, нашият износ ще започне да намалява. Както виждаме, поръчките на бизнеса намаляват. Очакват се 15% по-ниски обороти. Тоест, ние ще имаме по-ниски приходи през следващата година от тези, които очакваме, и вероятно, които служебният кабинет сега прогнозира. Оттук нататък трябва да се настроят публичните финанси към тази нова ситуация от гледна точка на по-висока ефективност на разходите и по-добро управление и събиране на приходите. И да имаме цялостната картина. Не може на парче само да кажем - хубаво, ще даваме за социална политика, няма да подпомагаме бизнеса. Или нещо подобно. Не трябва да противопоставяме никого един на друг, а напротив - тогава, когато има годно за власт управление, което знае какво прави, то успява да вмести тези разходи в цялостната картина. Но за това трябва да се състави правителство, да се разполага с цялата управленска информация, която само изпълнителната власт в момента има, за да може да се отговори адекватно на тези въпроси, и да сме сигурни, че няма да подведем никого. И тогава, когато обещаем на някого, че той ще получи известен финансов ресурс, необходим дали за неговото съществуване, или за това да може да работи в по-тежките икономически условия, няма да го излъжем и той наистина ще стигне до онзи, за когото е предназначен.

- Трябва ли да се пипат парите от буфера за покупката на самолети - за новите осем Ф-16 и другите изтребители, необходими, докато пристигнат американските, както реши служебното правителство?

- Доколкото зная, този път не става дума всички пари наведнъж да бъдат изразходени. Според мен това може да става плавно във времето. Динамиката на ситуацията е такава, че изисква да мислим и за своята сигурност, тъй като, ако няма сигурност, няма и държава. Така че, твърде вероятно трябва да проведем дискусия и да вземем решение и по отношение на тези проблеми. Предстои на политическо ниво в ДПС да го обсъдим, още не сме го изговорили в партията изрично, но смятам, че това ще са част от разходите, които трябва да предвидим във времето и да видим как ще успеем да се договорим кога те трябва да бъдат извършени.

- На няколко пъти по време на разговора казвате, че трябва да има редовно правителство. Преди да отидете на консултациите при президента - ще подкрепите ли кабинет на ГЕРБ, на ПП, на трети мандат, каква е позицията ви на този етап?

- Нашата принципна позиция е ясна. И тя е ясна не от сега, а от няколко парламента - ние призоваваме да си върнем парламентаризма, да си върнем нормалния тон между политическите сили, те да се отнасят отговорно и да се стремим, на базата на общи приоритети да съставим програма за управление, която да може да се приложи. Това е отговорът на въпроса, независимо от това с кой мандат, без да ги гледаме - първи, втори, трети, трябва принципно и категорично да се подходи към този въпрос. Виждате, че и президентът подхожда много отговорно, държавнически към ситуацията, и призовава и той партиите да намерят общ език и да съставят редовен кабинет. Защото това, което се задава, в чисто икономически и финансов план, изобщо не е приятно и трябва да се знае кой носи отговорност и какви действия прилага, така че и хората, и бизнесът да получат адекватна подкрепа.

- Да, но вие няколко пъти казахте, че сме на този хал от финансовата политика на "Продължаваме промяната". Как в следващия момент ще подкрепите, примерно, техен мандат?

- Ние не подкрепяме конкретен мандат. Ние сме за това да се проведат нормални разговори и дискусии между партиите, да се очертае програмата и оттам нататък да се оформи едно хомогенно мнозинство, което адекватно да отговори на дневния ред и на хората, и на бизнеса. Така че, кой е носител на мандата в случая не е най-важното нещо. Важното е какво ще се прави, какво ще се планира и по какъв начин ще се финансират тези дейности. Тъй като и ние можем да обещаем всичко, което можем, но въпросът е какво може да си позволят финансите на държавата. Изрично го казахме - ние няма да настояваме за бърза фискална консолидация, няма да робуваме на такива принципи, но принципът, на който държим, е ефективност. И наистина, в рамките на наличните ресурси - първо да видим колко са те и какво може да се свърши с тях.

- И все пак, с днешна дата как ви се струва - ще има ли редовно правителство или отиваме към избори?

- Аз продължавам да твърдя, че трябва да положим всички усилия. Според мен все още има шанс да бъде съставен редовен кабинет. И този шанс не трябва да се пропилява с лека ръка, само на базата на лозунги, на базата на изкуствено очертани червени линии и на базата на явно нежелание да се поеме отговорност.

- А как бихте определили бюджета, който се задава за следващата година, помним, че беше оприличаван на постна пица в миналото и как ли не още. Този какъв трябва да е?

- Вие помните, че аз и като финансов министър отказвах да давам подобни определения. Смятам, че това е една твърде сериозна материя - да си служим с много образни сравнения и алегории за бюджета. Мисля, че това трябва да е бюджет на отговорността, бюджет на възможното решение и бюджет, който да ни изведе по пътя на развитието.